Picqué zegt spoorwegen de wacht aan
De spektakelarchitectuur van Jean Nouvel voor het Zuidstation maakt weinig indruk op Picqué. Niets op tegen, vindt de minister-president, maar het is maar een papieren schets. En: "Waarvan onder geen beding sprake kan zijn, is van een spectaculair project voor het Zuidstation in ruil voor een slordige werf bij de verbreding van de noord-zuidverbinding. De stad mag niet opengereten worden."
Zo ver is het nog niet. Picqué moet nog overtuigd worden van de noodzaak van de verbreding. De hamvraag voor hem is hoe de NMBS haar plaats ziet in de Zuidwijk. Brussel moet krijgen wat Antwerpen en Luik gekregen hebben, maar: "De NMBS praat niet met één mond. Met wíé moeten we praten? Eurostation? Infrabel? De Holding?"
De gemeente Sint-Gillis leeft al langer op gespannen voet met de NMBS. Al in de jaren 1970 knapten eigenaars in de Emile Féronstraat hun eigendommen niet meer op omdat ze een onteigening vreesden. Die onteigeningen waren uiteindelijk veel minder massaal dan gevreesd, en ze gebeurden veel later, eind twintigste, begin 21ste eeuw. Picqué: "Toen ik in 1985 burgemeester werd, was de Zuidwijk langs beide kanten van het station al verloederd, op een paar panden na." Toen hij in de vroege jaren 1990 de afbraak en heropbouw van de wijk aankondigde, was dat naar eigen zeggen om de speculatie die welig tierde - de hogesnelheidstrein was in aantocht -, in te dijken. Maar Picqué heeft geen zin om de 'steriele polemieken' van destijds weer op te rakelen.
De tussentijdse balans oogt niet zo kwaad, al zullen de actievoerders van destijds het hier vermoedelijk niet mee eens zijn. Er komen 321 door de overheid verhuurde woningen in de Zuidwijk (een aantal is al gerealiseerd). Daarnaast staan er ook meer dan vierhonderd woningen op de privémarkt, nieuw of gerenoveerd, op stapel. Ook de handel komt langzaam maar zeker terug. Voorts zijn er meer dan vijfhonderd hotelkamers, veel collectieve voorzieningen (crèches, een Nederlandstalige bibliotheek, een Huis van de Culturen) en uiteraard kantoren. Maar het werk is nog niet af. Zo bestudeert een werkgroep een project voor de volledige herschikking van de mobiliteit en een betere toegankelijkheid van het station.
De gemeente Sint-Gillis is intussen ook begonnen met de straten die aan de vernieuwde Zuidwijk grenzen. De Argonnestraat, de straat van de Griekse restaurantjes, staat in de belangstelling. Schepen Debouverie wil de bestaande handel nieuw leven inblazen.
Lees meer over: Sint-Gillis , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.