Pleidooi voor stadsboulevard in plaats van E40 in Schaarbeek
Het Brussels Gewest heeft een adviesbureau laten onderzoeken hoe de RTBF-wijk in Schaarbeek een betere toegangspoort tot de stad kan worden. Het idee is om over tien jaar 20 procent minder auto's de stad binnen te halen en de rijsnelheid te verlagen. En dus is een stadsboulevard meer geschikt dan een snelweg.
In de studie moeten de zes rijstroken die de laatste anderhalve kilometer van de E40 nu telt, plaats ruimen voor 3 rijstroken waar maximaal 90 kilometer per uur op gereden mag worden. Ook wordt er aandacht geschonken aan groene ruimten die de boulevard moeten afscheiden van nieuwe kantoorruimten. Achter die werkzone wordt een nieuwe woonzone gecreëerd. Op die manier moet de kantoorzone een geluidsbuffer vormen tussen de boulevard en de woningen.
Fileprobleem
Het adviesbureau dat de studie ontworpen heeft, is echter alles behalve begaan met het dagelijkse fileleed dat het verminderen van het aantal rijstroken op het stuk E40 met zich mee zal (blijven) brengen:
"De files van vandaag blijven bestaan," zegt Jade Salhab van adviesbureau Buur. "Het idee is om wat het aantal bewegingen van voertuigen betreft, een transfer te doen van de auto naar het openbaar vervoer. Daarin moeten wij consequent zijn op alle niveaus," aldus Salhab.
De studie en de plattegronden over de Schaarbeekse wijk zijn nog niet volledig af. Met de werkzaamheden wordt ten vroegste over tien jaar begonnen, zegt Salhab: "Er zijn nog beslisingen te nemen, budgetten te vinden en werkzaamheden te plannen. Dat vraagt tijd."
De studie zal ook nog worden voorgelegd aan de buurtbewoners. Hun meningen over de nieuwe plannen voor de RTBF-wijk zijn nu alvast verdeeld.
Lees meer over: Schaarbeek , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.