Exact een jaar na de politieachtervolging van Adil Charrot, die daarbij op 19-jarige leeftijd om het leven kwam, verschijnen in De Morgen nooit eerder geopenbaarde getuigenissen van de betrokken agenten. “We hebben hem onderschept. Hij botste tegen de collega’s en hij ging er doorheen.”
Politieachtervolging Adil: ‘We probeerden de weg te versperren, maar hij is erin gevlogen’
Lees ook: Agenten betrokken bij achtervolging Adil buiten vervolging gesteld, familie gaat in beroep
Zaterdagavond 10 april 2020, exact een jaar geleden, overleed Adil tijdens een politieachtervolging in Anderlecht waarvan de precieze omstandigheden nog steeds niet helemaal zijn uitgeklaard. In De Morgen van vandaag zijn getuigenissen te vinden van de verschillende agenten die die avond betrokken waren bij de achtervolging, gebaseerd op de verhoren van die agenten door politiezone Brussel West en het Comité P. Bovendien bespreekt de krant ook bewakingsbeelden en foto’s van het ongeval.
Twee agenten van de Brigade Anti Criminaliteit (BAC) van politiezone Zuid merken omstreeks 20.45 uur twee bromfietsen op die achter elkaar rijden en beslissen om de tweede bromfiets omwille van zijn hoge snelheid en het late uur te achtervolgen vanop afstand.
Prioritaire oproep
De agenten beschrijven elk redenen waarom ze denken dat de bromfiets hen probeert te ontlopen. “We zien dat zij zich omdraaien om te zien of we er nog zijn, en ze versnellen weer,” zegt een agent. “Wij begonnen ons vragen te stellen over hun reisweg. Deze buurt is gekend voor criminele feiten, onder meer drugshandel, diefstallen met geweld en gestolen voertuigen”, zegt de agent achter het stuur.
Op het moment dat de twee brommers afscheid van elkaar nemen en een van hen veel sneller lijkt weg te rijden, zetten de agenten de zwaailichten en sirene op en doen een prioritaire oproep op de radio. Waarom die versterking nodig is, is niet helemaal duidelijk. Vier ploegen reageren meteen.
In de Dokter De Meersmanstraat stapt een van de agenten uit de wagen om zo de achtervolging in te zetten, terwijl de andere agent met het politievoertuig tot Adil komt aan de Nijverheidskaai. Uit bewakingscamera’s langs het kanaal blijkt dat Adil ongeveer 50 km per uur rijdt, gevolgd door de politiewagen die 70 km per uur rijdt.
Wegversperring
In een Opel Corsa die niet als politiewagen te herkennen is plannen ondertussen twee andere agenten een wegversperring. “We dachten na over hoe we veilig een wegversperring konden maken zoals voorgeschreven door onze politieprocedures.”
Adil bevond zich op dat moment achter een bestelbusje op de tegenovergestelde rijstrook. Volgens de agenten in de Opel Corsa lukt het niet om de wegversperring uit te voeren: “We dachten dit te doen nadat het busje was gepasseerd. We hadden geen tijd om dit manoeuvre uit te voeren, want toen de bestelwagen op ons afkwam, week de brommer achter de bestelwagen uit en raakte de zijkant van onze dienstwagen.”
De ene agent in de Opel Corsa zegt Adil niet te hebben gezien, de andere wel. “Ik weet niet meer of ik heb geprobeerd hem te ontwijken. Ik had geen tijd om het ongeluk te vermijden. In feite zag ik gewoon een torso en een gedoofde koplamp.”
Op de politieradio is te horen dat een van de agenten in de Opel zegt: “We probeerden de weg te versperren ter hoogte van de Erasmusschool en hij is erin gevlogen.” Adil overlijdt ter plekke aan een bloeding in de hersenen.
Politiewagen uitgeweken of niet?
Uit het rapport van verkeersdeskundige Marc Van Lierde haalt De Morgen een aantal opvallende zaken. Van Lierde besluit dat Adil tussen de 57,6 en 70,4 kilometer per uur reed, dat zijn brommer opgefokt was en dat hij zijn helm niet op een correcte manier droeg. Anderzijds heeft de politie geen onderzoek kunnen doen naar de effectieve snelheid van de brommer, omdat die na het ongeval te beschadigd was.
Nog opmerkelijk is dat het volgens Van Lierde niet uit te sluiten is dat de Opel van de politie naar links is uitgeweken: “Het linkerwiel gaat 45 centimeter over het midden van de weg.” Om meer zekerheid te krijgen over het mogelijke uitwijkmanoeuvre van de Opel en om te weten te komen of Adil zichtbaar was voor de agenten of niet, is de positie van de bestelwagen die voor Adil reed van belang. Die positie is nooit vastgelegd.
De chauffeur van de bestelwagen verklaart dat een van de agenten hem had gevraagd om het voertuig wat verderop te parkeren. Er werden geen markeringen gemaakt van de oorspronkelijke positie van de bestelwagen, iets wat veel vragen oproept.
Op 20 april buigt de raadkamer zich over de zaak.
Lees meer over: Anderlecht , Samenleving , Adil , reconstructie