Primark is de drukst bezochte winkel in de Nieuwstraat. De wachtrijen zorgen er regelmatig voor dat de smalle straat bijna helemaal tot stilstand komt. Toch is de winkel eerder een troef dan een handicap voor de straat, vindt handelsagentschap Atrium. “De winkel werkt als een locomotief: hij trekt de mensen naar de Nieuwstraat.”
Primark is locomotief voor Nieuwstraat
Primark heeft vanwege de zomerkoopjes opnieuw dranghekken neergezet om de mensenstroom te regelen. Ook is er een maximaal aantal mensen dat tegelijk de winkel in mag. Is de winkel tè succesvol? "Dat bestaat niet," vindt Erik Baptist, retailconsultant bij Atrium. Primark profiteert niet alleen zelf van de mensenmassa, ook de omliggende winkeliers hebben baat bij de drukte.
“Natuurlijk zijn er ook bezoekers die slechts voor Primark komen. Maar over het algemeen willen mensen kijken en vergelijken. De andere winkeliers profiteren dus ook van de toestroom”, legt Baptist uit.
Hoeveel extra bezoekers de Nieuwstraat trekt sinds de komst van Primark, is nog niet bekend. Maar Baptist verwacht een forse stijging. “Er zijn al tellingen gedaan in een middelgrote provinciestad in Nederland. Daar bleek dat er sinds de komst van Primark 30 procent meer bezoekers waren. Dat aantal zal hier in Brussel iets lager liggen, omdat de Nieuwstraat al een aantrekkelijke winkelstraat was voor de komst van Primark, met 50.000 bezoekers per dag.”
In september doet Atrium tellingen, waarna zal blijken hoeveel extra bezoekers Nieuwstraatwinkeliers over de vloer krijgen.
Lees meer over: Samenleving , Economie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.