Protest tegen privatisering Korte Hallenstraat

Bettina Hubo
© BRUZZ
28/03/2017

De overlegcommissie buigt zich deze week over het voornemen van de Stad Brussel om de Korte Hallenstraat te privatiseren, de oude passage tussen de Grétrystraat en de Zwarte Lieve Vrouwestraat. Het plan stuit op flink wat protest. 'De stad maakt grote voetgangerszone, maar schrapt kleine passages’, aldus Bernard Widart, lid van bewonersvereniging ComitéBru 1000.

Toen eind jaren vijftig Parking 58 werd gebouwd, werd de historische Korte Hallenstraat overkapt en ingekapseld in het complex. Na verloop van tijd werd de - nog steeds publieke - doorgang steeds meer een pleisterplek voor daklozen. Daarom sloot de stad Brussel de passage af na de stopzetting van de aanpalende GB in 2012.

Winkels of geen winkels?
In 2013 vroeg promotor AG Real Estate een bouwvergunning om op de plek van Parking 58 een gemengd project met kantoren, woningen en winkels te maken. In het plan werd de Korte Hallenstraat geschrapt en vervangen door een grote privé-inkomhal. Hierop kwam luid protest van het wijkcomité en uiteindelijk bepaalde de bouwvergunning dat het straatje moest blijven. Meer nog: de passage moest opengewerkt worden over drie verdiepingen en aantrekkelijk worden gemaakt met mooie winkelpuien.

Nu de stad Brussel beslist heeft om haar administratief centrum te verhuizen naar het nieuwe gebouw, moet de bouwvergunning aangepast worden. Door de nieuwe bestemming verdwijnen alle winkels en woningen uit de plannen, daalt ook het aantal parkeerplekken van 847 naar 561 en... verdwijnt de Korte Hallenstraat.

In de plaats komt er een atrium, een grote onthaalruimte via dewelke het publiek tijdens de kantooruren nog kan doorsteken van de ene straat naar de andere. Maar om redenen van veiligheid en netheid wil de stad deze ruimte ‘s avonds dicht. Daarom besloot ze de publieke doorgang te privatiseren.

'De straten zijn van Brusselaars, niet van privé-eigenaren'
Stadsorganisaties Bral en IEB en het wijkcomité van Brussel-centrum zijn niet te spreken over de plannen. Voor Bral is de Korte Hallenstraat een belangrijke doorsteek tussen de Sint-Katelijnewijk en de nieuwe voetgangerszone. “Schaf die niet af als er veiligheids- en netheidsproblemen zijn, maar pak de problemen aan,” luidt het. En vooral: de straten zijn van de Brusselaars, niet van privé-eigenaren.

Dat vindt ook Bernard Widart, lid van bewonersvereniging ComitéBru 1000 en bestuurder bij IEB. “De stad maakt een grote voetgangerszone, maar schaft tegelijkertijd kleine voetgangerspassages af ten voordele van de promotoren. Zo moesten de Sint-Honorédoorgang en de doorgang in het Muntcentrum er ook al aan geloven.”

Volgens hem moet de Stad voor de schrapping van de Korte Hallenstraat minstens een bouwvergunning aanvragen. “Met vooraf een effectenstudie, want het gaat hier om een wijziging van de mobiliteit.” Hij betreurt voorts dat op het gelijkvloers geen winkels meer gepland zijn. “Er moet continuïteit zijn met de winkels van de Kiekenmarkt. Anders wordt het nieuwe gebouw een soort no-man’s land.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving , Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni