De raad van bestuur van de Vlaams-Brusselse Media benadrukt dat ze in alle onafhankelijkheid heeft beslist over de toekomst van de verschillende media binnenshuis en meer bepaald over de afschaffing van FM Brussel. Het bestuur toont ook begrip voor de emotie die de beslissing losmaakt.
Raad van bestuur: ‘Moeilijke, bewuste en onafhankelijke keuze’
De volledige tekst van de brief vindt u hier:
Gisteren raakte bekend dat de vzw Vlaams-Brusselse Media (VBM) heeft beslist om te stoppen met het uitzenden van FM Brussel. In de schoot van de VBM worden volgende mediaproducten uitgegeven: het weekblad Brussel deze Week met bijhorende Agenda, de regionale zender tvbrussel, de stadsradio FM Brussel en de website brusselnieuws.be.
De beslissing om te stoppen met de stadsradio FM Brussel was voor de Raad van Bestuur een zeer moeilijke maar bewuste en onafhankelijke keuze. Ze werd collegiaal genomen als gevolg van een fundamentele strategische reflectie (over een periode van 5 maanden) over de rol, functie en toekomst van de VBM in het Brusselse en bij uitbreiding Vlaamse en Belgische medialandschap.
De Raad van Bestuur heeft eveneens beslist om in 2016 de huidige mediamerken te laten opgaan in één nieuw mediamerk.
Brussel ontwikkelde zich de laatste jaren versneld tot een grootstedelijke metropool die naast Nederlands- en Franstalige inwoners talrijke nationaliteiten en culturen verzamelt. Bovendien verwelkomt Brussel dagelijks honderdduizenden pendelaars die de stad gebruiken en beleven. Het nieuwe Vlaams-Brusselse mediaplatform moet zich in de eerste plaats richten naar de Nederlandstalige Brusselaars, maar zeker ook naar al de gebruikers en inwoners van Brussel tout court.
Inwoners en gebruikers van Brussel hebben nood aan informatie die hen helpen om Brussel te begrijpen, er mee om te gaan, te ervaren en te verbinden. Het vernieuwde Vlaams-Brusselse mediaplatform wil deze impulsen aanreiken of inspiratie brengen via nieuws, ideeën, analyses, events, programma’s, enz. Enkel op deze manier kunnen de VBM hun relevantie aantonen.
Het mediagebruik verloopt vandaag meer en meer gefragmenteerd en digitaal. Binnen- en buitenlandse media maken intensief en versneld gebruik van de nieuwe digitale distributieplatformen. Binnen het nieuwe Vlaams-Brusselse mediaplatform wordt resoluut gekozen voor het het online platform als primair distributiekanaal.
In de nieuwe strategie van de VBM zijn alle mediavormen echter complementair en ondergeschikt aan de inhoud die geproduceerd wordt. Door een continue online en multimediale contentstroom te creeëren wil het nieuwe Vlaams-Brusselse mediaplatform dagelijks zo goed mogelijk penetreren in het leven van de Brusselaars. Naast snel, betrouwbaar, accuraat en volledig moet de content scherp en verdiepend maar ook laagdrempelig, open minded, omarmend, kleurrijk en prikkelend zijn.
De VBM wil de content maximaal ontsluiten op een niet-lineaire manier en ook aanbieden aan andere (niet Brusselse) media zoals bijvoorbeeld dit vandaag reeds gebeurt met het weekoverzicht van tvbrussel op één. In de toekomst moet de content evenzeer consulteerbaar zijn via sociale media, apps, ...
FM Brussel kan vandaag een zeer sterke community aan zich binden en slaagt erin om bovenstaande opdrachten ten dele in te vullen. Het medium radio biedt echter de kleinste toegevoegde waarde in het aanbieden van multimediale niet-lineair geprogrammeerde content. Om die reden heeft de Raad van Bestuur beslist de middelen te herschikken.
De Raad van Bestuur heeft veel begrip en respect voor de commotie die is ontstaan bij de bekendmaking van het nieuws over FM Brussel. Dit geeft aan dat er vraag is naar een breed gedragen Vlaams-Brussels mediaplatform.
Vlaams-Brusselse Media
Lees meer over: Samenleving , Vlaams-Brusselse Media
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.