De rechtbank van eerste aanleg past twee vliegroutes uit het plan-Wathelet aan. Voor de routes moet de situatie terug naar die van voor februari dit jaar. Het gaat om de route over het kanaal en de zogeheten ‘bocht naar links’ over onder andere Etterbeek en Elsene. Actiegroep Pas Question en verschillende Brusselse politici reageren opgetogen.
Rechter schrapt twee vliegroutes plan-Wathelet gedeeltelijk
Het Brussels Gewest en enkele gemeentes hadden de rechtszaak aangespannen tegen het plan van federaal staatssecretaris Melchior Wathelet (CDH) wegens geluidsoverlast en inbreuken op de milieuwetgeving.
De rechter geeft hen nu gelijk en geeft de Belgische staat drie maanden tijd om de routes te veranderen, meldt La Libre Belgique. De routes zijn evenwel niet volledig geschrapt, maar de situatie moet terug naar die van voor februari 2014, toen het plan-Wathelet van kracht ging.
Het gaat om de vluchten over het kanaal en de route waarbij de vliegtuigen de ‘bocht naar links’ maken, over Etterbeek, Oudergem, Elsene en Watermaal-Bosvoorde. Op de kaart zijn de getroffen routes aangeduid met de nummers 3 en 2.
De rechter sprak een dwangsom van 50.000 euro per dag uit, met een maximum van 36 miljoen euro. Volgens de advocaat van het Brussels Gewest heeft de rechter geoordeeld dat de geluidsnormen overtreden werden en dat de Europese regels rond publieke consultaties niet gevolgd zijn.
'Einde aan de nachtmerrie'
Voor de protestgroep 'Pas Question', die de voorbije maanden intensief actievoerde tegen de nieuwe vliegroutes, is de uitspraak "een enorme opluchting. Het einde van de nachtmerrie waarin duizenden Brusselse burgers al 175 dagen leven is in zicht."
Ook voormalig Brussels minister van Leefmilieu Evelyne Huytebroeck reageert tevreden. "Een belangrijke overwinning van de Brusselaars dankzij de vasthoudendheid van organisaties gemeentes en Gewest." Ze pleit nu voor meer globale maatregelen en voor de oprichting van een onafhankelijk instituut om de routes te regelen.
Minister-president Vervoort (PS) en minister Frémault (CDH) sluiten zich daarbij aan. "Deze beslissing strookt met de bekommernissen van de regering in verband met de levenskwaliteit van de Brusselaars. Ze bevestigt trouwens de bevoegdheid van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest inzake geluidsnormen", luidt het in een verklaring. Ze vragen ook de opheffing van de twee routes "te laten samengaan met de onmiddellijke invoering van vluchtroutes die met de criteria van bevolkingsdichtheid en veiligheid (...) rekening houden."
Ook parlementslid Jef Van Damme reageert namens SP.A Brussel tevreden. "Wij kanten ons al tegen de kanaalroute sinds 2010, in het toenmalige plan-Schouppe", zegt hij.
"We vinden dat de overheid nu nog een stap verder moet gaan en werk moet maken van stille nachten: geen vluchten 's nachts boven Brussel, en eventueel ook niet boven Vlaanderen. Buitenlandse voorbeelden tonen dat het kan." Hij benadrukt wel dat er daarvoor aan de economische rendabiliteit van de luchthaven, een belangrijke werkgever, niet geraakt hoeft te worden.
Brussels minister en burgemeester van Oudergem Didier Gosuin (FDF), vraagt dat de twee routes nu onmiddellijk geschrapt worden. Een regering in lopende zaken is gebonden aan gerechtelijke uitspraken, zegt hij.
Ikea-route
Staatssecretaris Fonck (CDH), die onlangs Wathelet opvolgde, laat weten dat ze niet van plan is in beroep te gaan. Ze zegt wel dat er weinig alternatieven zijn die binnen de drie maanden uitvoerbaar zijn. Waarschijnlijk zal het luchtverkeer afgeleid worden naar bestaande routes zoals de ringroute en de Ikea-route, die Brussel zo goed als volledig vermijden.
Ook CD&V gaat akkoord met de uitspraak, omdat die teruggrijpt naar de situatie van voor februari. "Zo komt men weer bij de uitgangssituatie van het Plan-Schouppe", klinkt het.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.