De ochtendfiles zijn momenteel zwaarder dan ooit in oktober, omdat onze snelwegen barstensvol zitten door het almaar toenemende verkeer. In november is er traditioneel nog meer fileleed, dus beterschap is nog niet meteen in zicht. Experts schatten de economische schade van de files in en rond Brussel jaarlijks op 105 miljoen euro.
Recordfilemaand: in november wellicht nog langer aanschuiven
Het Laatste Nieuws klopte woensdagochtend bij het Vlaams Verkeerscentrum aan na de monsterfile van dinsdagochtend op de Brusselse Ring. Anderhalf uur was er maar één rijstrook beschikbaar, waardoor het verkeer op de binnenring volledig stilviel. Ook op de A12 en E40 richting Brussel slibde alles dicht.
Cijfers van het Verkeerscentrum bewijzen dat deze oktobermaand voorlopig records breekt, met gemiddeld 177 kilometer file in de ochtendspits. Het gemiddelde was vorig jaar in 2016 155 kilometer. De drukste oktobermaand ooit tot nog toe, in 2015, is ook al geklopt: toen stond er 's ochtends gemiddeld voor 167 kilometer aan file.
De economische schade door al dat fileleed in en rond Brussel bedroeg vorig jaar 105 miljoen euro, berekenden experts op het kabinet van minister van Economie Kris Peeters (CD&V) volgens De Tijd. In Antwerpen loopt dat zelfs op tot 150 miljoen euro.
Oktober en november zijn traditioneel sowieso de zwaarste maanden op de weg. Dit jaar kwam daar ook nog eens een staking bij, en opmerkelijk veel ongelukken. Die zorgen meteen voor stilstaand verkeer, waardoor de rij aanschuivende wagens snel aanzwelt.
Druk blijft toenemen
Hoe het komt dat één incident meteen zo veel hinder veroorzaakt? "Onze snelwegen zitten vol, barstensvol", zegt de woordvoerder van het Verkeerscentrum. "En toch komt daar ieder jaar nog meer verkeer bij, waardoor de druk blijft toenemen."
In november is het fileleed meestal nog iets erger dan in oktober. Eén lichtpuntje: de avondspits is voorlopig niet zwaarder dan anders.
Gemiddeld verliest elke automobilist in Brussel elk jaar 80 uur door in de file te staan. Minister Peeters vreest dat het fileleed de economische aantrekkingskracht aantast. Hij pleit voor de promotie van telewerk en het gebruik van het openbaar vervoer en de fiets.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.