Recyclart: 'Debat over noord-zuidverbinding, aub'

© brusselnieuws.be
17/05/2011
De cultuurvzw's Recyclart en Congres, respectievelijk actief in de stations Brussel-Kapellekerk en Brussel-Congres, willen het publiek debat over de toekomst van de noord-zuidverbiding aanwakkeren. Dat zeggen ze naar aanleiding van de mogelijke sluiting van de twee stations.

De twee cultuurhuizen zijn in de eerste plaats ook bezorgd om hun eigen voortbestaan. Het is immers onduidelijk wat er met de stationsinfrastructuur van Congres en Kapellekerk gebeurt als de haltes worden geschrapt.

"Naar aanleiding van de berichtgeving willen wij herinneren aan de noodzaak van onze aanwezigheid op lange termijn," zegt Recyclart-directrice Laurence Jenard. "Recyclart en Congres zijn stedelijke projecten bij uitstek met activiteiten die een lokale en gewestelijke, ja zelfs internationale uitstraling hebben. Bovendien zijn het voorbeeldprojecten die een bepaalde visie op de stad van morgen illustreren."

De tweetalige organisatie Recyclart bestaat ondertussen meer dan 10 jaar heeft in de buurt van het station Kapellekerk bijgedragen tot een zekere dynamiek. "Enerzijds door een sterke artistieke programmatie en anderzijds een programma voor beroepsdoorstroming, dat drie technische werkplaatsen en een populaire bar en restaurant draaiende houdt."

De Franstalige vereniging Congres profileert zich van haar kant als een centrum voor kunst- en cultuurbemiddeling gewijd aan hedendaagse creatie en de herwaardering van het Brusselse architecturale erfgoed.

Twee jaar vol kunst en debat
Om het publiek debat over de toekomst van de verzadigde noord-zuidverbinding en de stedelijke mobiliteit in het algemeen plannen Recyclart en Congres overigens een programma van bijna twee jaar vol lezingen, discussies, tentoonstellingen, installaties, geleide wandelingen en filmvertoningen. Dat zou onder de naam 'Jonction' van start gaan in september.

"De eventuele sluiting van de twee stations moet publiek worden besproken maar we zoeken ook een antwoord op ruimere vragen zoals: Welk vervoersbeleid van en naar de hoofdstad willen we? Welke afstemming dient er te gebeuren tussen de verschillende vervoerswijzen? Welke plaats moeten we voorbehouden aan creatieve stedelijke projecten en de herbestemming van openbare ruimtes en gebouwen? Willen we een stad als transitzone of als woon- en werkplaats?" aldus nog Laurence Jenard.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni