Reiziger geeft betere punten aan MIVB
In 2011 haalde MIVB ook al een algemene score van 6,6 op 10. Bevoegd minister Brigitte Grouwels (CD&V) haalde bij de presentatie van de enquête aan dat de handhaving van de score "een hele prestatie is, gezien het sterk gestegen aantal ritten". De minister wil dat de MIVB de komende jaren de kwaliteit handhaaft "en liefst nog verbetert". Met 400 miljoen verwachte ritten in 2016, 50 miljoen meer dan in 2012, zal dat niet makkelijk worden.
De klanten van de MIVB hechten het meeste belang aan het comfort, de aansluitingen en de frequenties, aldus de enquête.
Op die gebieden scoort de vervoersmaatschappij goede punten. Vooral het comfort tijdens het wachten in het station blijkt erop vooruit gegaan. De gebruikers zijn het meest positief over de aansluitingen in de metro. Het zijn ook de metrogebruikers die opvallend tevredener zijn geworden over de frequenties. Volgens de MIVB is dat te danken aan de verbetering van de frequenties op de metrolijnen 1 en 5. Daar verminderde de wachttijd naar tweeëneenhalve minuut tijdens de spits.
Pijnpunten voor de Brusselse vervoersmaatschappij zijn het aanbod 's avonds, de toegankelijkheid voor fietsen en de beschikbaarheid van roltrappen en liften.
Een ander aandachtspunt blijft de veiligheid. "Het veiligheidsgevoel in de stations en aan de haltes blijft laag, veel te laag", aldus minister Grouwels.
Na de verhoging van de frequenties op het metronet komen dit jaar tram en bus aan de beurt. De ochtend- en avondspits worden verlengd, er komen hogere frequenties tijdens de daluren en de dienstverlening tijdens het weekend wordt beter.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.