Rel rond ‘geschrapte’ parkeerplaatsen in Schaarbeek

© brusselnieuws.be
17/03/2011
Oppositie en meerderheid in Schaarbeek zitten elkaar in de haren over al dan niet geschrapte parkeerplaatsen. PS’er Jean-Pierre Van Gorp beschuldigt het MR-Ecolo-gemeentebestuur ervan sinds hun aantreden 700 parkeerplaatsen geschrapt te hebben. De meerderheid vindt dat cijfer getuigen van “plat populisme.”

PS-gemeenteraadslid Jean-Pierre Van Gorp bindt in La Dernière Heure de kat de bel aan. "De afgelopen drie jaar heeft het gemeentebestuur 700 parkeerplaatsen geschrapt," zegt hij. "En wat zien we: de mensen parkeren zich om het even waar. Op fietspaden, voetpaden of ze parkeren gewoon dubbel." Als voorbeelden wijst Van Gorp onder andere naar het Daillyplein, het Koninginneplein, het Houffalizeplein en de Rigasquare.

Van Gorp neemt ook de "dubbele moraal van het college" onder vuur. "Ecolo stuurt het departement Mobiliteit," zegt Van Gorp. "Maar zij hebben een zeer harde visie op zachte mobiliteit. Ze willen de automobilist verjagen. Aan de andere kant controleert de MR de politie. Die tolereert dan weer dat mensen zich om het even waar parkeren. Dat zijn twee zienswijzen die recht tegenover elkaar staan. In plaats van de zwakke weggebruiker te beschermen, maakt men het hierdoor alleen maar gevaarlijker."

'Uit de lucht gegrepen'
"Absolute onzin," is de kordate reactie van Marc Weber, kabinetschef van plaatsvervangend burgemeester Cécile Jodogne (MR-FDF) aan brusselnieuws.be. "Dat cijfer is volledig uit de lucht gegrepen. Het klopt dat wij hier en daar plaatsen hebben geschrapt. Dat is onvermijdelijk als je Villo-stations wil plaatsen en oversteekplaatsen veiliger wil maken. Maar we hebben ook parkeerplaatsen gecreëerd. Ook het aantal pv's dat de politie heeft uitgeschreven is spectaculair gestegen. Er wordt soms menselijk opgetreden in geval van wegenwerken, maar wij zijn zeker niet laks als het op fout parkeren aankomt."

Exacte cijfers over het aantal pv's en het aantal parkeerplaatsen kon de kabinetschef niet geven.

De Brusselse regering had het ook moeilijk om een eensluidende visie te ontwikkelen op parkeren. Uiteindelijk kwam in het Iris 2-mobiliteitsplan de bepaling dat het aantal parkeerplaatsen op de openbare weg in het gewest met 16 procent naar beneden moet. Die mogen wel vervangen worden door bijvoorbeeld ondergrondse plaatsen, maar verplicht is dat niet.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Schaarbeek , Samenleving , Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni