Roltrap Kunst-Wet begeeft het een jaar te vroeg
Kunst-Wet wordt in 2008 gerenoveerd en daar hoort een vervanging van de roltrappen bij. Nu heeft echter een van de stijgende roltrappen, druk gebruikt bij het overstappen van lijn 1 op lijn 2, het begeven. Omdat het herstellen van de roltrap zes maanden in beslag zou nemen, heeft het Bestuur Uitrusting en Vervoer (BUV) beslist om de roltrap vroegtijdig te vervangen. Een nieuwe roltap installeren zou zelfs vlugger moeten gaan dan een herstelling. Zonder tegenslag zou de nieuwe roltrap voor de eindejaarsfeesten in gebruik moeten zijn.<BR>Om het de reizigers niet te moeilijk te maken - er is maar één vaste 'overstaptrap' tussen de lijnen 1 en 2 -, kan de defecte roltrap tot de ontmanteling begin oktober als vaste trap gebruikt worden. De fabrikant levert de nieuwe roltrap (prijskaartje: om en bij de 250.000 euro) half oktober, en dan kan een maand lang aan de nieuwe structuur, op maat gemaakt, worden gewerkt. Na de testfase kan de nieuwe trap voor het jaareinde in gebruik worden genomen.<BR><BR>Kunst-Wet is dankzij het aantal reizigers dat overstapt van de ene lijn op de andere, het drukste metrostation, gevolgd door Rogier, De Brouckère en Zuid. Het drukste station waar reizigers hun traject aanvatten, is De Brouckère: 9.947.852 passanten tussen 1 juli 2006 en 30 juni 2007. Kunst-Wet komt hier pas op de negende plaats, met 3.867.256 reizigers.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.