| Youssef Kobo en Mariam Harutyunyan van A Seat at the Table zijn een van de twaalf organisaties die deel uitmaken van het project Tous Mauves.

RSCA wil met nieuw project ‘deuren openzetten’ en meer kansen voor jongeren creëren

JP
© BRUZZ
09/10/2023

Voetbalclub RSC Anderlecht wil elk jaar een verschil gaan maken voor vijfduizend jongeren uit hun gemeente en daarbuiten. Met onder andere stageplekken, netwerkevenementen in de zakelijke loges of een laptopinzamelactie voor families die het nodig hebben wil het hun talenten gaan ontdekken en ontwikkelen. Het inclusieprogramma ‘Tous Mauves’, dat Anderlecht maandag lanceerde, betrekt Telenet én twaalf organisaties uit het middenveld.

Tous Mauves gaat, voor alle duidelijkheid, niet alleen over sport. Dat is de taak van de jeugdacademie van Anderlecht, die zich concentreert op het vinden, trainen en binnenhalen van voetbaltalent. "Tous Mauves is gericht op het bieden van kansen aan de jeugd, ongeacht hun achtergrond," zegt sociaal ondernemer Youssef Kobo van A Seat at the Table, een van de organisaties die in zee gaan met de club.

A Seat at the Table verbindt jong talent met bedrijven en creëert zo kansen om divers talent binnen te halen. Dat hopen oprichter Kobo en directeur Mariam Harutyunyan ook te doen bij RSC Anderlecht, vertellen ze aan BRUZZ. "Het bedrijf achter de club staat niet altijd in de spotlights, maar het is een enorme organisatie die veel te bieden heeft aan onze jonge talenten," klinkt het.

Volgens hem is Tous Mauves een unieke kans om de club beter te leren kennen die zoveel jeugdhelden heeft grootgebracht.

49a64fbc-img00961.jpg

| RSCA, Telenet en de partners van Tous Mauves.

‘Iets teruggeven aan de stad’

In totaal zijn twaalf partners uit het middenveld betrokken bij Tous Mauves. Samen moeten ze de club helpen om verschillende sociale ambities waar te maken. Concreet gaat het om More Girls In Football with RSCA women, Heartware, BE Code, FEFA-BX, Brussels Sport28E, ToekomstAtelier en Teach for Belgium, YouthStart, Capital, A Seat At The Table en JES.

De club is het aan zichzelf verplicht om het netwerk en het podium te delen, zegt Kenneth Bornauw, ceo van RSCA. "We hebben meer dan 300.000 tv-kijkers per wedstrijd, meer dan 100.000 stadionbezoekers per seizoen en meer dan vijftig fanclubs over het hele land. Onze voetafdruk is een kracht, maar het brengt ook een verantwoordelijkheid met zich mee."

"We krijgen veel van Brussel en we willen ook iets teruggeven," voegt Tim Borguet, hoofd marketing toe. "Met dit kader willen we onze impact nog vergroten, bijvoorbeeld door duizend laptops op te halen bij onze supporters en die te doneren aan gezinnen."

Een ander voorbeeld zijn netwerkmogelijkheden met bedrijven die een tafel huren om de wedstrijd te kijken. "Per thuiswedstrijd willen we een zakelijke loge openstellen, zodat jongeren daar kunnen kennismaken," blikt Borguet vooruit.

‘Voetbal als maatschappelijke motor’

Dat voetbalclubs een maatschappelijke rol opnemen, is overigens niet nieuw. Union Saint Gilloise uit Sint-Gillis wil met de 'Union Foundation' een positieve impact hebben op de lokale gemeenschappen van Vorst en Sint-Gillis. Zo organiseert de club voetbaltrainingen met asielzoekers of ouderen. De Molenbeekse club RWDM opende - ook met Telenet - duizend huiswerkplekken voor jonge spelers.

Het plan van Anderlecht volgt nog geen maand na het beleidsplan 'Football & Social Responsibility' van de Pro League. De komende drie jaar zet de Pro League in op vijf doelstellingen: inclusie, gelijkwaardigheid, toegankelijkheid, welzijn en gezondheid, en ecologische duurzaamheid. Ceo Lorin Parys noemde voetbal tijdens het presentatiemoment toen "een maatschappelijke motor".

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni