De geplande heraanleg van de Albert II-laan, die er voor zou zorgen dat het fietspad verplaatst wordt en de laan op sommige plaatsen tot één rijstrook zou herleid worden, schiet in het verkeerde keelgat bij de gemeente Schaarbeek. “Totaal overbodig en ongegrond”, vindt schepen van Mobiliteit Denis Grimberghs (CDH).
Schaarbeek tegen Albert II-laan op één rijstrook
Woensdagnamiddag kwam de overlegcommissie samen die zich buigt over de heraanleg van de Albert II-laan, een project van Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A). De laan die het Gaucheretpark in de Noordwijk verbindt met de Kleine Ring zou namelijk een behoorlijke facelift ondergaan.
Het fietspad wordt verbreed en gescheiden van de rijweg door parkeerplaatsen in het kader van de uitbouw van het Fiets-GEN,het netwerk van intergewestelijke fietsroutes. Op sommige plaatsen zou de laan ook herleid worden tot één rijstrook om het autoverkeer te vertragen nabij de kruispunten. Ook in de plannen zit een parkeerzone voor autocars en een nieuwe eindhalte voor bus 58 van de MIVB.
Geen prioriteit
De gemeente Schaarbeek verzet zich tegen de plannen, zo bericht de RTBF. “We vinden het bijzonder jammer dat onze gemeente helemaal niet betrokken is bij de plannen, terwijl het hier toch om het grondgebied van Schaarbeek gaat”, vertelt schepen van Mobiliteit Denis Grimberghs (CDH) aan onze redactie. “Sterker nog, de heraanleg van de Albert II-laan is niet enkel veel te verregaand, het is ook een dossier dat absoluut geen prioriteit zou mogen krijgen. Ik ken wel andere straten die kampen met een veiligheidsprobleem.”
Grimberghs denkt in de eerste plaats aan de Lambermontlaan, waar de fietspaden in veel slechtere staat verkeren. Dat de laan op sommige plaatsen zal herleid worden tot één rijstrook, kan al helemaal niet door de beugel, aldus Grimberghs. “Ik wil me niet inbeelden wat er gaat gebeuren met al die wagens die na het werk de parkings uitrijden en voor enorme opstoppingen zullen zorgen.” De schepen wil dan ook duidelijke studies zien die aantonen dat één rijstrook niet nefast zal zijn voor de verkeersstroom. “Alhoewel ik niet denk dat die studies er zijn”, voegt Grimberghs eraan toe.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.