Schaarbeek wil extra GEN-stations
Onlangs presenteerde de NMBS het Gewestelijk Expresnet (GEN), het voorstadsnet dat in 2015 forenzen snel en efficiënt naar en uit Brussel moet brengen. Maar ook Brusselaars moeten er hun voordeel mee kunnen doen, vindt afscheidsnemend parlementslid Denis Grimberghs (CDH), tevens gemeenteraadslid in Schaarbeek. "Ik zou zelfs meer zeggen. Laten we het GEN afwachten vóór we dure metrolijnen aanleggen." Dan moet wel eerst nog de NMBS overtuigd worden.
Grimberghs pleit al langer voor een beter gebruik van de treinsporen die Brussel doorkruisen. Een voorbeeld. Lijn 161 vertrekt in Louvain-la-Neuve, gaat langs Watermaal-Bosvoorde, het Luxemburg- en het Schumanplein, om uiteindelijk naar het Noordstation af te buigen. De trein rijdt net voordien door Schaarbeek, maar stopt er niet. De NMBS is ook niet van plan om de trein er te laten stoppen als het voorstadsnet in 2015 af is. Dat blijkt uit een studie van onder meer Stratec en Tractebel, die de NMBS heeft laten uitvoeren. De NMBS geeft vele redenen op: het is niet makkelijk om een station in een dichtbebouwde wijk te integreren; de sporen zullen er gesplitst moeten worden, en, vooral: een extra station zal de voorstadstrein nodeloos vertragen.
Foute redenering, vindt Grimberghs. Het GEN is juist ideaal voor stadsvervoer. Gemeente en Gewest moeten de NMBS onder druk zetten om de trein er twee keer te laten stoppen. Aan de Rogierlaan (of de Azalealaan) én aan de Berenkuil, meer bepaald aan de Waelhemstraat. Die sites liggen in twee dichtbevolkte wijken waar een (ondergrondse) spoorverbinding erg van pas komt. De gemeenteraad volgt Grimberghs en heeft hierover zopas een resolutie aangenomen.
Grimberghs: "Met een stopplaats ligt de Berenkuil met de trein op vijf minuten van Noord en acht minuten van Centraal, en ook Schuman is dan vlakbij." De Rogierlaan geeft eenzelfde verhaal. Ooit was er zelfs een (goederen)treinstation, op de kruising met de Deschanellaan.
De ideeën voor twee Schaarbeekse GEN-stations leven al langer. Merkwaardig genoeg heeft nog niemand de concrete inplanting bestudeerd. De MIVB en minister Pascal Smet (SP.A) hebben onlangs beslist hierin verandering te brengen. Ze hopen de NMBS met tekeningen en gegevens te overtuigen. Smet heeft ook een brief gestuurd naar de NMBS met de formele vraag om GEN-perrons aan Rogier en Berenkuil.
Smet doet dit niet zomaar. "Het gewestelijk mobiliteitsplan Iris 2 spreekt over 46 GEN-stations in Brussel," zegt Smets woordvoerster Christine Léonard. "De NMBS had er 28 gepland. We hebben de NMBS al kunnen overtuigen om dat aantal op te trekken tot 37. Met wat overtuigingskracht zouden we tot 42 moeten kunnen komen."
Lees meer over: Schaarbeek , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.