Schaarbeek wil lawaaierige trams weg van lijn 62
Lees ook: Lijn 62: 'Dit is een spooktram'
Schaarbeeks burgemeester Bernard Clerfayt (FDF) stuurde de MIVB een brief over de lawaaiproblemen van tram 62. Sinds de introductie van de lijn, in september een jaar geleden, klagen de bewoners van onder meer het Weldoenersplein steen en been over geluidsoverlast.
In de brief vraagt Clerfayt de MIVB de T2000's van de lijn te halen. Hij dreigt ook met een arrest dat de uitbating met dat type trams zou verbieden. Als deadline voor een oplossing geeft Clerfayt 6 augustus op.
Bij de MIVB is men zich bewust van de problemen. "Maar we werken nog steeds aan een analyse", zegt woordvoerster An Van hamme. "We onderzoeken oplossingen met verschillende types trams en met verschillende snelheden. Het kan zijn dat voorbij rijden aan een lage snelheid al voldoende is. De lijn heeft al een trillingswerend tapijt, dat we ondertussen al verbreed en verbeterd hebben."
Het geviseerde type tram, de T2000, staat wel bekend als lawaaimaker. "Het gaat hier om de eerste generatie lagevloertrams", zegt van Hamme. "Bij de nieuwe types T3000/4000 zijn die lawaaiproblemen van de baan. We proberen de T2000 dan ook in te zetten op lijnen die niet te dicht langs huizen passeren. Vandaar ook de keuze voor lijn 62, die grotendeels over de Leopold III-laan rijdt, maar daarvoor ook over de Rogierlaan moet."
De MIVB is niet van plan om de 54 T2000-modellen op korte termijn uit roulatie te halen. De trams, die begin de jaren 90 in gebruik zijn genomen, zijn nodig om het stijgende reizigersaantal op te vangenen. De eerste trams die verdwijnen zijn de overblijvende modellen van de reeks 7700 uit de jaren 70.
Lees meer over: Schaarbeek , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.