Schepen wil pendelbus naar Astridpark
Een jaar na de invoering van het parkeerplan in Anderlecht zet de bevoegde schepen de plus- en de minpunten op een rijtje. Belangrijkste positieve punt is dat de parkeeroverlast aanzienlijk is teruggedrongen. Akouz geeft het voorbeeld van de Wayezstraat, de belangrijkste winkelkern van de gemeente. "Daar waar vroeger alles volgeparkeerd stond, is na de invoering van een rode zone 25 procent van de plaatsen beschikbaar," zegt hij. In de wijk zullen binnenkort overigens nóg parkeerplaatsen sneuvelen. Zo wordt het Verzetsplein integraal een voetgangerszone. De werkzaamheden daarvoor beginnen in oktober.
Op de evaluatie van het parkeerplan dat in de gemeente Anderlecht sinds een jaar in voege is, kwam één pijnpunt nadrukkelijk naar voren: de buurt rond het Astridpark wordt op wedstrijdavonden - ondanks het betaald parkeren - nog altijd overrompeld. In de blauwe zones geldt nu voor supporters een forfaitair tarief van 60 euro in de betaalzones en 15 euro in blauwe zones. Het gevolg daarvan is dat de blauwe zones overspoeld worden. Daarom zal het tarief in de blauwe zone volgend jaar ook opgetrokken worden tot zestig euro.
De vaststelling blijft dat voetbalsupporters te weinig het openbaar vervoer gebruiken om naar het stadion te komen. Akouz pleit daarom voor het invoeren van gratis pendelbussen, die op wedstrijdavonden supporters van en naar het parkeerterrein bij Erasmus brengen.
Akouz verwijt de MIVB geen enkel initiatief te nemen. Al zijn voorstellen vallen bij de openbaarvervoersmaatschappij in dovemansoren, zegt hij.
De MIVB reageert verrast bij monde van woordvoerster An Van hamme: "Wij waren op 30 maart aanwezig op een vergadering om samen met de schepen en met RSCA over het mobiliteitsprobleem te praten. Wie er toen niet was, was de schepen zelf…"
Lees meer over: Anderlecht , Samenleving , Sport
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.