Politici van Open VLD, SP.A en Groen reageren vol onbegrip op de plannen van de NMBS om heel wat vroege en late stoptreinen in en rond Brussel te schrappen. Eerder was er ook al protest van consumentenorganisaties en cultuurhuizen.
'Schrapping treinen is avondklok voor Brussel'
Eind dit jaar zouden heel wat kleinere stopplaatsen hun vroegste en laatste trein van en naar Brussel verliezen. "Dit is een avondklok voor Brussel en haar culturele evenementen", klonk het bij Lionel Bajart, Open VLD-kandidaat voor het Vlaams parlement.
Mentale muur rond Brussel
Yamila Idrissi (SP.A), Vlaams parlementslid, heeft het over een muur die rond Brussel wordt gebouwd. "Net nu het GEN stilaan uit de startblokken komt, wordt onze hoofdstad weer gereduceerd tot een pendelstad van 9 tot 17 uur", schrijft ze in een opiniestuk op Knack.be. "En dan kunnen we over enkele jaren weer met zijn allen samen klagen dat Brussel niet leeft. Want met de fysieke muur die de NMBS optrekt, krijgt de mentale muur weer stilletjes aan vorm."
Volgens Idrissi hanteert de spoorwegmaatschappij een achterhaalde visie. "Het is een visie die dateert uit de vorige eeuw, de eeuw waar alleen de auto regeerde. In de meeste hoofdsteden in Europa rijden er stoptreinen tot ver na middernacht, soms zelfs tot 1 uur. Brussel wordt nu de grote uitzondering."
De Lille: 'Federale regering verhindert leefbaar Brussel'
Ook staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille (Groen), in de VGC ook bevoegd voor Cultuur, spreekt van "een echte schande." Volgens hem ligt de schuld vooral bij de federale regering die de spoorwegmaatschappij besparingen oplegt. "De federale regering steekt stokken in de wielen van een leefbaar Brussel", klinkt het. “Dit ondermijnt ons mobiliteitsbeleid. Je kan niet blijven investeren in Brusselse trams en bussen, als iedereen verplicht wordt met de auto tot in de hoofdstad te komen.”
Lees meer over: Samenleving , Politiek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.