Maandag wordt de Schuman-Josafattunnel met een lengte van 1.250 meter in gebruik genomen door treinverkeer. Na een werf van bijna 7 jaar is nu een verbinding tussen het oosten van de hoofdstad en het stadscentrum mogelijk. Dit is een belangrijke schakel voor de mobiliteit in en rond Brussel, waarbij de verzadigde Noord-Zuidverbinding niet verder belast wordt.
Schuman-Josafattunnel opent: 'Op Noord-Zuidas kan er geen trein meer bij'
Normaal was de opening van de spoortunnel voorzien in december 2015, maar door het verhoogde dreigingsniveau na de aanslagen in Parijs kon een cruciale crisisoefening niet plaatsvinden. Vier maanden later is het dan zover.
De investeringen voor het grote project gebeurden door een nauwe samenwerking tussen Infrabel, Beliris, Brussel-Mobiliteit en MIVB. In totaal werd er 245 miljoen euro geïnvesteerd in de bouw van de tunnel en 135 miljoen voor de renovatie van het multimodale knooppunt.
De tunnel maakt nieuwe treinverbindingen mogelijk om van noord naar zuid te reizen binnen de hoofdstad en zorgt ook voor een uitbreiding van het voorstedelijk net. Dankzij de verdubbeling van de lijn naar vier sporen tussen Watermaal en Schuman verhoogt de capaciteit en is er een directe verbinding met steden als Charleroi en Nijvel. De duur van een treinrit vanaf Brussel-Schuman naar Brussels Airport is vanaf nu verkort tot slechts 16 minuten.
Toegankelijkheid sterk verbeterd
De bouw van de lange tunnel, onder kantoor- en woonwijken is een technisch huzarenstukje geweest. "De tunnel gaat van het station Brussel Schuman tot de Plaskywijk en is gegraven zonder open bouwput en met een minimale hinder voor het verkeer en de omwonenden. We hebben de nodige voorzorgsmaatregelen genomen om schade aan de oppervlakte en geluidshinder te beperken, ook in het station Brussel Schuman zelf. Dat station zelf is ook volledig gerenoveerd."
Ook het treinstation van Brussel-Schuman maakte een volledig renovatieproces door. De ruimte van het station is meer open en ook de verbinding met metroperrons van de MIVB is verbeterd, zodat aansluitingen halen makkelijker wordt. Voor de renovatie waren er nog geen liften in het station, vanaf nu zijn er 14. Er zijn ook 12 roltrappen en 11 ingangen en verhoogde perrons. Waardoor de toegankelijkheid dus ook sterk verbetert.
Veiligheid werd ook in het achterhoofd gehouden bij de plannen voor het Schumanstation. Dat is uitgerust met transparante wanden, 100 bewakingscamera’s, signalisatie voor slechtzienden en twee nieuwe nooduitgangen. Alle techniek, van elektriciteit tot ventilatie, werden tegelijk ook gemoderniseerd. Bij de heraanleg van de toegang is aan de Wetstraat en de Karel de Grotelaan rekening gehouden met fietsers, voetgangers en taxi’s.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.