Senioren willen bus 34 naar zijn oude eindhalte

Boris Vanschoubroeck
© Brussel Deze Week
01/03/2012
De vzw Senioren Oudergem schrijft nu donderdag een stukje geschiedenis. Voor het eerst komen er minstens tweehonderd senioren op straat om haar het hof te maken: ‘Brigitte, we willen van u houden.’ Die wanhoopsdaad stellen ze omdat ze zich bedrogen voelen door de MIVB en haar voogdijminister, Brigitte Grouwels (CD&V). Ze willen ‘hun’ bus 34 terug naar Transvaal.

B elofte maakt schuld, vinden de senioren in de wijk Transvaal. Bus 34, die tot in 2006 de Waversesteenweg verbond met de eindhalte Transvaal en zo de verbinding met het centrum garandeerde, is tijdens de her­aanleg van tramlijn 94 herleid naar Sint-Anna, aan de overkant van de Waversesteenweg.

Hoe is het zo ver gekomen dat bejaarden bijna vijf jaar later moeten demonstreren, in de hoop dat de bus weer tot in hun wijk komt? Bernard Noël, de voorzitter van Senioren Oudergem, legt uit. "Al bij de aanvang van de heraanleg kwamen er veel klachten binnen." In 2007 krijgt burgemeester Didier Gosuin (FDF) een brief van Alain Flausch, MIVB-directeur-generaal, met de belofte dat de bus weer zal rijden naar Transvaal zodra het tramspoor is uitgebreid.

Op 14 maart 2011 is het dan zo ver. Of niet? De MIVB komt terug op haar belofte. De 1.500 handtekeningen die het gemeentebestuur verzameld heeft, volstaan niet om de vervoersmaatschappij te overtuigen.

Sinds de petitie is er niets verbeterd, ondanks twee bijeenkomsten op het kabinet van minister van Mobiliteit Brigitte Grouwels (CD&V). Vandaag ontkent de MIVB dat ze ooit een belofte heeft gedaan. "We hebben in die brief geschreven dat we de mening van de Oudergemnaren deelden. Daarna is het dossier nog eens bestudeerd door het kabinet van minister Pascal Smet (SP.A)," zegt MIVB-woordvoerder Guy Sablon. Maar Smet gaf geen gevolg aan de zaak omdat het project commercieel niet interessant was. In de brief die de redactie kon inkijken, staat niet vermeld dat er nog een studie zou volgen na de belofte.

We maken een rondje langs de sociale woningen, het kerkhof en de scholen. Je komt snel tot het besef dat ze bus 34 hier állemaal missen. Neem nu de bewoners van de sociale blokken Le Lambin. Madeleine Devolder (67) ziet het somber in sinds de beslissing van de MIVB. "Ik heb die bus altijd gekend. Die was een zegen. Om mijn zus te bezoeken die bij de halte Hankar woont - ongeveer drie kilometer van bij mij -, moet ik nu twee keer overstappen en doe ik er soms drie kwartier over. Die afstand was vroeger overbrugd in vijftien minuten."

Ook boodschappen doen bij Aldi of Wibra aan de Waversesteenweg of naar het OCMW gaan, is een lijdensweg geworden. "Gelukkig legt de Preventiedienst van de gemeente elke woensdag een busje in en komen er begeleiders helpen. In de tussentijd moeten wij hier ons plan trekken." Het aantal handelszaken rond de halte is inderdaad op een hand te tellen.

"Mijn identiteitskaart is al twee jaar vervallen," klaagt Devolder. Een tocht naar het gemeentehuis is dan ook een hele reis voor de bewoners van Le Lambin. "Met bus 41 Transvaal-Helden zijn wij niet geholpen." Bus 41, die via Watermaal-Bosvoorde tot in Ukkel rijdt, komt weinigen van pas. Het enige wat ze met die bus kunnen aanvangen, is het stukje tot Herrmann-Debroux om daar dan de metro of de tram te nemen. Maar ook dan loopt het vaak fout. "Soms komt er maar één bus op de drie tot Transvaal. De twee andere keren terug omdat ze geen reizigers zien aan Herrmann-Debroux of omdat ze vol zijn." De Lijn biedt wel een bus aan die efficiënt is, maar daar moeten mensen met een MIVB-abonnement extra voor betalen. Ook Marcel Backaert (65), die een auto bezit, heeft de petitie getekend. "Die bus was geen overbodige luxe. Met de auto is het vaak zoeken waar ik mag parkeren tussen de vele bedrijfswagens nadat ik in de file heb gestaan op de Vorstlaan."

Op naar het kerkhof, dan. "Het is hier morsdood!" zegt Ferdinand Alsteen, die al jaren op de begraafplaats werkt. "Sinds de 34 niet meer rijdt tot de halte waar ook de begraafplaats ligt, komen er zeker zestig procent minder bezoekers." Hij knikt gelaten naar Bernard Noël. Die legt uit dat veel van de klachten die hij binnenkrijgt, van senioren komen die niet meer naar het kerkhof kunnen. Alsteen voegt eraan toe dat hij opvallend meer taxi's ziet aan de poort van de begraafplaats. "Decadent voor iemand die nog geen kilometer verderop woont."

De wijk Transvaal telt naast het kerkhof en tal van sociale woningen ook zes onderwijsinstellingen. Sinds de grote vakantie in 2006 moet directrice Josiane Piron van de kleuter- en basisschool Centre Scolaire du Blankedelle er een detail bij vermelden als ze kinderen inschrijft. "Het was schrikken toen ik in juni 2006 vernam dat die bus niet meer tot Transvaal reed." Al sinds het voorjaar was de directrice nieuwe scholiertjes aan het inschrijven die niet enkel uit Oudergem kwamen, maar ook bijvoorbeeld uit Etterbeek. "Ik heb er me toen dus niet op kunnen voorbereiden. Plots schreven ouders uit nadat ze hadden ontdekt dat hun kind twee keer zou moeten overstappen."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Oudergem , Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni