Sint-Lambrechts-Woluwe kant zicht tegen gewestelijk parkeerplan
Volgens het college slaagt de ordonnantie er niet in om het vooropgestelde doel van een harmonisering van het parkeerbeleid in het Brussels Gewest te realiseren door de juridische onzekerheid die gecreëerd wordt.
De gemeente van MR-FDF-burgemeester Olivier Maingain vindt dat het parkeerbeleid beter in een intercommunale ondergebracht zou worden. Daarin zouden alle gemeenten samenwerken met het Gewest.
Gemeenten
Begin dit jaar kreeg aftredend minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) de goedkeuring van het Brussels Parlement voor een gewestelijk parkeerbeleid. Dat moet een einde stellen aan de verwarrende situatie die ontstaat door de verschillende regelgevingen. Daarnaast is het ook een middel om het aantal auto's in de stad terug te dringen.
Momenteel valt het parkeerbeleid op de openbare weg nog onder de
bevoegdheid van de gemeenten. Elke gemeente heeft een eigen regelgeving.
Verlies van autonomie en inkomsten
De oppostie van de MR stond niet achter het gewestelijk parkeerplan. Ook heel wat gemeenten zien met het plan een stuk autonomie en zeggenschap verloren gaan. Daarnaast mislopen ze ook de inkomsten die uit een dergelijk plan zouden kunnen voortvloeien.
Met het indienen van het verzoek tot vernietiging wil de gemeente het debat rond het parkeerbeleid heropenen en de regering oproepen het dossier 'op een ernstige en juridisch onderbouwde manier' te herzien.
Lees meer over: Sint-Lambrechts-Woluwe , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.