Slecht rapport voor immersieonderwijs

© brusselnieuws.be
12/11/2010
De inspectie van het Franstalig onderwijs geeft in haar jaarlijks rapport slechte punten aan immersiescholen. In het lager onderwijs haalt de helft van de klassen de leerdoelen niet.

In 150 basisscholen en 80 scholen in het secundair krijgen leerlingen van het Franstalig onderwijs een deel van hun vakken in een andere taal. Vaak is dat het Nederlands, maar het kan ook om Engels of Duits gaan. De inspectie hield bijna 1.400 scholen tegen het licht en maakte 3.000 rapporten op.

Volgens het inspectierapport stokt de immersie wat. In het lager onderwijs haalt meer dan de helft van de klassen de leerdoelen niet. In het secundair is dat veertig procent (tegenover een kleine twintig procent in niet-immersieklassen).

Specialisten wezen er eerder al op dat er een groot niveauverschil is tussen klassen en scholen onderling, wat door dit rapport bevestigd wordt. Uit het rapport blijkt ook dat wiskunde minder geschikt is voor immersieonderwijs dan bijvoorbeeld geschiedenis.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni