Slimme verkeerslichten regelen het verkeer
Het systeem van de slimme verkeerslichten werd uitgedacht in Milaan en bestaat uit een bakje dat voortdurend de verkeersstroom bijhoudt en op basis daarvan de lichten bijstuurt. Via sensoren, zogenaamde lussen onder het asfalt, wordt gemeten hoeveel auto's voorbijkomen.
"We beginnen ongeveer op een kilometer afstand te meten via lussen die in de grond liggen in elk rijvak. Zo tellen we het aantal voertuigen en dat wordt op elk kruispunt herhaald. Op basis van de analyse van alle tellingen wordt bepaald hoeveel tijd het groen is voor elke rijrichting," zegt Remi Van Ophem, directeur Bijzondere Technieken van het Brussels Gewest.
In Turijn en Eindhoven wordt al gebruik gemaakt van dit systeem. In het Brussels Gewest worden de slimme verkeerslichten nog tot september uitgetest in de gemeenten Anderlecht en Sint-Agatha-Berchem. Acht kruispunten, waaronder een op de Ninoofsesteenweg en de Mettewielaan, zijn met het systeem uitgerust. Na een positieve evaluatie volgen in september ook kruispunten op de Triomflaan en de Vorstlaan.
Op termijn wil het Brussels Gewest het systeem op 150 kruispunten invoeren om ook het openbaar vervoer op die manier vlotter te laten verlopen.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.