Sloopwerk verzakte huizen verrast Mobiel Brussel
In de vroege ochtend van 12 september 2008 moesten de bewoners van vijf huizen aan de Bockstaellaan onverwijld geëvacueerd worden na een grondverzakking. Bij nachtelijke verstevigingswerken aan de ondergrondse metrotunnel waren grote hoeveelheden modder en water de tunnel binnengedrongen. Het resultaat was een voetpad dat een halve meter lager lag en flink toegetakelde huizen.
De bewoners van drie van de vijf panden konden snel terugkeren naar hun woning. Maar de nummers 338 en 340 waren zo beschadigd dat ze door stad Brussel onbewoonbaar werden verklaard.
Omdat er instortingsgevaar dreigde, bracht Mobiel Brussel binnen en buiten forse stutpalen aan. Stad Brussel, die verantwoordelijk is voor de Bockstaellaan, bakende een ruime veiligheidsperimeter af.
Deze situatie zorgt nu al vijf jaar voor heel wat verkeershinder. Over een afstand van meer dan vijftig meter is er richting centrum nog maar één rijvak over. De busbaan met fietspad is versperd en ook het trottoir is deels afgezet. Bovendien is de afslag links naar de Karel Bogaerdstraat afgesloten.
Op vragen waarom deze lastige verkeerssituatie maar bleef voortduren, antwoordde minister van Openbare Werken Brigitte Grouwels (CD&V) in het verleden dat er een rechtszaak met de nodige expertises liep over de verantwoordelijkheid en de schadevergoeding. Zolang hierover geen duidelijkheid was, moesten de blauwe stutten en de wegafzetting blijven om de veiligheid te garanderen.
Koffiedik kijken
Vandaag is de rechtszaak tussen de verzekeraars van de eigenaars en van Mobiel Brussel nog steeds aan de gang. Toch lijkt er iets te bewegen. Sinds enkele weken zijn arbeiders bezig met sloopwerken in een van de panden. Navraag bij het kabinet van Brussels schepen van Stedenbouw Geoffroy Coomans de Brachène (MR) leert dat de huizen intussen verkocht zijn en dat de nieuwe eigenaar een bouwaanvraag heeft ingediend. Tegen alle verwachtingen in worden de huizen niet volledig met de grond gelijk gemaakt. Het nummer 338 wordt gerenoveerd. Van het schots en scheve nummer 440 zou alleen de voorkant worden afgebroken en weer opgebouwd. De vergunningen zijn nog niet afgeleverd, maar de overlegcommissie heeft vorige maand positief geadviseerd over de plannen. Over de mogelijke instabiliteit van de huizen werd niet gerept.
Eigenaardig is dat Mobiel Brussel, dat al vijf jaar lang elke maand 3.000 euro betaalt voor de stutpalen, tot vorige week niet op de hoogte was van de plannen en de aan de gang zijnde breekwerken. De administratie belegde begin deze week dan ook halsoverkop een vergadering met de aannemer om na te gaan hoe het zit met de vergunningen. "De verzekeringsmaatschappijen, de advocaten, wijzelf, niemand wist dat er arbeiders aan de slag waren. Wij moeten weten of het veilig is, of er van de verzekering mag gewerkt worden, wanneer de stutpalen weg mogen en of de aannemer de kost van de stutpalen en afzetting overneemt," zegt Inge Paemen van Mobiel Brussel.
Pas als de stutten weg zijn, kan de Bockstaellaan vrijgegeven worden. "Dat zal pas gebeuren als we van de politie het bericht krijgen dat de situatie veilig is," aldus de woordvoerder van Brussels schepen van Mobiliteit Els Ampe (Open VLD). "Wanneer dat zal zijn, is koffiedik kijken. Maar we zijn blij dat er toch wat schot in de zaak zit."
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.