Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) wil bekijken wat het Brussels Gewest kan doen om het openbaar vervoer 's nachts te verbeteren. Hij zal rekening houden met de initiatieven die VUB-studenten eerder deze week voorstelden, al veegt hij het idee om 's nachts metro's te laten rijden meteen van tafel. Smet wil verder de bekendheid van Collecto verbeteren, omdat die collectieve taxidienst al een deel van de problemen kan oplossen.
Smet: 'Collecto als alternatief voor openbaar vervoer 's nachts'
Afgelopen dinsdag overhandigde de studentenraad van de Vrije Universiteit Brussel (VUB) aan de Brusselse minister voor Mobiliteit, Pascal Smet (SP.A), een aantal voorstellen om het nachtvervoer in Brussel uit te breiden.
Het metronet de hele nacht laten rijden wordt door veel studenten als ideaal gezien, maar daarnaast stelt de studentenraad van de VUB nog enkele andere verbeteringen voor. De studenten willen Noctis, het nachtnet van de MIVB op vrijdag- en zaterdagnacht, uitbreiden naar donderdagavond, omdat veel studenten die avond uitgaan. In Jette, waar geen Noctis is, zou de uitbreiding van de dienstregeling van buslijn 15 met twee uur volstaan.
Daarnaast willen de studenten ook een systeem van huurbussen ontwikkelen waarbij verenigingen tegen een aanvaardbare prijs een bus moeten kunnen huren van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
Smet laat weten dat hij de voorstellen zal bekijken. "De metro’s langer laten rijden is niet mogelijk omdat heel wat metrostellen ‘s nachts op de sporen staan. Bovendien vindt het onderhoud dan plaats”, vertelt de minister. Hij laat wel onderzoeken of het mogelijk is om op donderdag een extra buslijn in te zetten tussen de VUB-campus en De Brouckère. De frequentie van deze buslijn is nog niet bekend. Over het systeem van huurbussen wordt met de MIVB rond de tafel gezeten.
Onbekend, onbemind
Maar volgens Smet is er vooral nood om bestaande initiatieven meer in de verf te zetten: zo is er Collecto, een collectieve taxidienst. Verspreid over de verschillende MIVB-haltes, in het hele Brusselse gewest, zijn er zo’n 200 vertrekpunten. Tot 6 uur kan je via de app of de telefoon een taxi reserveren die op het uur of het halfuur vertrekt aan de vooraf afgesproken halte. Voor de taxirit betaal je 6 euro per persoon, 5 euro als je over een MIVB-abonnement beschikt.
“We erkennen dat het nodig is om Collecto bekender te maken, niet enkel bij studenten, maar ook bij een breder publiek. In 2018 komt er een nieuwe conventie. Een communicatiecampagne om Collecto bekender te maken zullen we laten samenvallen met die nieuwe conventie”, vertelt woordvoerster van Pascal Smet, Lore Vandoorne, aan BRUZZ. Uit rondvraag bij studenten blijkt inderdaad dat heel wat studenten de collectieve taxidienst niet kennen.
Voorzitter van de studentenraad, Jarne Verelst, testte Collecto zelf al uit uit. “De taxi zelf was op tijd, maar we hebben zeker een halfuur geprobeerd om een taxi te reserveren want de applicatie werkte niet”, vertelt hij aan BRUZZ.
'Aanvulling'
Verelst vindt de taxidienst zeker geen slecht initiatief. Hij ziet Collecto echter vooral als een aanvulling voor de voorstellen van de studenten. “Per rit betaal je vijf euro, wat voor een student snel kan oplopen. Daarom komen wij met een aantal voorstellen om het nachtelijk openbaar vervoer uit te breiden, maar Collecto kan zeker functioneren als een extra service.”
De studenten vinden Collecto al zeker een verbetering tegenover een gewone taxi: voor een rit met een officiële taxi doorheen het Brussels Gewest betaal je al snel 1,80 euro per kilometer, en nog eens 2 euro extra als je de taxi neemt tussen 22 uur en 6 uur.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.