Minister Pascal Smet (SP.A) wil een maximumsnelheid in de voetgangszone van 15 km per uur. Hij stelt voor om de wegcode in die zin aan te passen. Dat zei hij in een parlementair debat over de autovrije centrale lanen.
Smet: ‘Fietsers maximaal 15 km/u in voetgangerszone’
De autovrije centrale lanen zijn slachtoffer van hun succes. Toen Picnic The Streets ijverde voor het autovrij maken van het Beursplein waren daar ook tal van fietsers bij die het drukke autoverkeer uit de binnenstad weg wilden.
Maar een fietser komt er vandaag op sommige dagen haast niet door. Omdat er duizenden mensen aan het flaneren zijn.
Brussels Mobiliteitsminister Smet is aan de ene kant opgetogen over het succes. De laatste berichten spreken al van een miljoen bezoekers aan de centrale lanen. “Vroeger was het de blanke middenklasse, meestal Vlamingen, die opriepen om de binnenstad autovrij te maken. Vandaag geniet ook volks Brussel van de autovrije straten. Dat is een historisch feit.”
Maar dat het enorme succes het fietsen bemoeilijkt ziet Smet ook. “Ik ben zelf ook een fietser. Soms kan je niet anders dan afstappen en wandelen met de fiets aan de hand. Maar we moeten de moeilijkheden ook relativeren. Uiteindelijk komt het erop aan om respect te tonen voor elkaar. In een shared space (voetgangers, fietsers en soms ook gemotoriseerd verkeer delen de openbare ruimte, SVG) is het een kwestie van gezond verstand.”
Er is even overwogen om een aparte fietsstrook te schilderen op de centrale lanen, zoals de fietsersbeweging had gevraagd, maar Smet vreest dat dit alleen tot extra gevaar zou leiden. Smet: “Er moet maar een kind op het fietspad belanden. We kunnen toch moeilijk een verhoogd fietspad bouwen?”
Gelijk voor iedereen
Over de snelheid valt wel nog te redetwisten. De politie heeft eind augustus gewaarschuwd dat fietsers die sneller rijden dan zes kilometer per uur op de bon vliegen. Smet is het daar niet mee eens.
“Een journalist had de politie gevraagd wat ‘stapvoets verkeer’ is. De politie had geantwoord dat dit zes kilometer per uur voor de fiets is, en tien kilometer per uur voor de auto. Dat klopt niet. De wegcode specifieert geen snelheden. En de wet is gelijk voor iedereen.”
Smet stelt nu voor om de maximumsnelheid in een shared space te bepalen in de wegcode. Sinds de zesde staatshervorming is het Brussels Gewest daarvoor bevoegd.
“In Nederland heeft die discussie ook plaatsgevonden: wat is ‘stapvoets verkeer’? De Raad van State heeft toen beslist dat het 15 kilometer per uur is", zegt Smet. "Ik stel voor dat we de Brusselse wegcode in die zin aanpassen.”
Hij zal hierover overleg plegen met staatssecretaris Bianca Debaets (CD&V), bevoegd voor verkeersveiligheid. Die sprak zich eerder uit voor een afgescheiden fietspad.
Voetgangerszone Vijfhoek
Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving , Politiek , Voetgangerszone Vijfhoek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.