De voetgangerszone in het centrum is amper verdubbeld of Brussels minister en gemeenteraadslid Pascal Smet (SP.A) stelt al een nieuwe uitbreiding voor, van de Keizerslaan tot Molenbeek.
Smet: ‘Voetgangerszone nog uitbreiden tot kanaal’
Voor Smet, die zowel in de Stad Brussel als in het Gewest tot de meerderheid behoort, is de huidige autovrije zone geen eindpunt. Dat zegt hij op tvbrussel en aan Le Soir. Hij pleit ervoor om de autovrije zone door te trekken van de Keizerslaan tot aan het kanaal.
“Of het nu de Dansaertstraat en de omliggende straten betreft of de Begijnhofwijk, we moeten een slow city creëren”, zegt Smet in Le Soir.
De nieuwe uitbreiding kan als volwaardige autovrije zone of als autoluwe zone gebeuren, aldus nog Smet in de krant. Die laatste formule betekent bijvoorbeeld dat enkel buurtbewoners nog toegang hebben tot de straten in kwestie.
Ook over het kanaal, aan de zijde van Molenbeek, ijvert Smets partij overigens voor een voetgangerszone. Gemeenteraadslid en voormalig mobiliteitsschepen Jef Van Damme lanceerde recent een petitie om de Gentsesteenweg autovrij te maken.
De Molenbeekse burgemeester Françoise Schepmans (MR) reageerde terughoudend op de petitie. Een autovrije Gentsesteenweg kan volgens haar enkel na een globale denkoefening over mobiliteit in Oud-Molenbeek.
Voetgangerszone Vijfhoek
Lees meer over: Samenleving , Politiek , Voetgangerszone Vijfhoek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.