Sneltrein naar Amsterdam raakt niet op sporen
Lees ook: Sporen naar Amsterdam wordt duurder
Fyra, de nieuwe hogesnelheidstrein die Brussel met Antwerpen moet verbinden, wordt stilaan een spooktrein, schrijft De Tijd woensdag. Zelfs Michel Jadot, directeur-generaal van NMBS Europe, waagt zich niet aan een datum voor de ingebruikname van de hst van Italiaanse makelij.
De trein, die een topsnelheid van 250 kilometer per uur haalt, had in 2007 moeten klaar zijn. Bij de voorstelling - met twee jaar vertraging - van het prototype in juli 2009 - werd de zomer van 2010 als startdatum naar voren geschoven. Aanhoudende testproblemen met de signalisatie en met de locomotief zorgen voor nieuw uitstel.
De Italiaanse producent AnsaldoBreda zal een fikse schadevergoeding moeten betalen aan de Nederlandse Spoorwegen (NS) en aan de NMBS. Die kan oplopen tot 40 procent van de aankoopsom. Vooral de NS hebben recht op een schadevergoeding, want de NS kocht 16 Fyra's, de NMBS slechts 3.
Traxx-locomotieven
Zolang Fyra niet spoort, rijdt de gewone Benelux-trein om het uur tussen Brussel en Amsterdam. Door de verouderde locomotieven waren er tot voor kort zeer dikwijls vertragingen op de lijn. Volgens Jadot is dat verleden tijd omdat nu Traxx-locomotieven worden ingezet. NMBS Logistics kan die missen door de zwakke vrachtconjunctuur.
Hoe langer Fyra uitblijft, hoe moeilijker het wordt om delen van de markt in te pikken van concurrent Thalys, die de lijn Brussel-Amsterdam al een tijdje bedient.
Enig voordeel voor de reiziger: op de gewone Beneluxtrein kan men zonder reserveren een kaartje kopen aan het loket, terwijl men voor de Fyra best op voorhand reserveert om een plaatsje en goede prijs te bemachtigen.
Lees meer over: Samenleving , Economie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.