SP.A opgetogen over goedkeuring parkeerbeleidsplan
"Het goedgekeurde parkeerplan vloeit voort uit de parkeerordonnantie die in 2009 in het Brussels parlement werd goedgekeurd op voorstel van toenmalig minister Pascal Smet (SP.A)'', herinnert zijn partijgenoot en ex-kabinetsmedewerker Jef Van Damme eraan.
"We zijn opgetogen over het feit dat minister Grouwels dit plan eindelijk heeft kunnen doorvoeren. "Dit heeft bijna 4 jaar geduurd en al die tijd hebben we constructief oppositie gevoerd op dit thema. We zullen dit blijven doen."
'Geen hold-up op de gemeenten'
Volgens Van Damme waren het in de eerste plaats de burgemeesters die de plannen probeerden te dwarsbomen. "Ze wilden de macht om zelf tarieven te bepalen niet uit handen geven uit angst om inkomsten te verliezen. Een conservatieve houding die onterecht is, 85% van de inkomsten uit straatparkeren gaat immers terug naar de gemeenten. Bovendien blijft een gemeentelijk parkeerplan behouden. Dit is geen hold-up op de gemeenten en dat was ook nooit de bedoeling," aldus Van Damme.
"Hiermee is een enorm belangrijke stap gezet om van 19 verschillende parkeerreglementen, naar één uniform parkeerbeleid te gaan voor een leefbare stad".
De SP.A wacht nu de details van het akkoord af en hoopt dat concrete effecten snel zichtbaar zullen worden in de straten van Brussel: "De Brusselaars willen tegen 2018 het autoverkeer met 20% terugdringen en de uitvoering van het parkeerplan is daar het meest effectieve instrument voor."
Lees meer over: Samenleving , Politiek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.