SP.A pleit voor eenrichtingsverkeer op alle steenwegen

© brusselnieuws.be
04/12/2013

Maak van alle drukke en smalle steenwegen éénrichtingsstraten. Zo wil SP.A op korte termijn de Brusselse mobiliteitsknoop ontwarren. "Door een baanvak te schrappen maken we ruimte vrij voor fietsers, trams en bussen."

Oppositiepartij SP.A heeft in aanloop naar de verkiezingen in mei volgend jaar een evaluatie gemaakt van het mobiliteitsbeleid van de Brusselse regering. Die heeft volgens de Vlaamse socialisten wel een visie en projecten op lange termijn, maar laat het afweten op het terrein. "Ik denk aan de vier geplande tramlijnen waar we nog altijd op wachten", zegt parlementslid Jef Van Damme. "We kunnen niet nog eens tien jaar wachten op een metrolijn. Er zijn op korte termijn ingrepen nodig om de mobiliteit te verbeteren."

Meest opmerkelijke voorstel is om op alle steenwegen eenrichtingsverkeer in te voeren. Via bijvoorbeeld de Waverse- of Ninoofsesteenweg zouden automobilisten enkel nog richting centrum kunnen rijden. Via de Leuvense- of Bergensesteenweg enkel richting buitenwijken.

"Door een baanvak te schrappen maken we ruimte vrij voor fietsers, trams en bussen. Die krijgen vrije doorgang en worden zo sneller dan de auto. Dat zal veel Brusselaars aanzetten om de auto thuis te laten. Automobilisten zullen soms even moeten omrijden maar ook het autoverkeer zal vlotter verlopen. Zo kunnen we de vervuiling verminderen en de leefbaarheid van de wijken verhogen."

'Geen science-fiction'
Van Damme voerde toen hij schepen van Mobiliteit was in Molenbeek zelf eenrichtingsverkeer door op de Gentsesteenweg. "Het resultaat is misschien niet ideaal maar de situatie is wel veel verbeterd. En tot een algemene stilstand is het niet gekomen. Voordeel is dat we dit plan kunnen uitvoeren op drie jaar tijd, met een heel beperkt budget en zonder vergunningen. Voor Brussel is het een radicale oplossing maar de stad heeft dat ook nodig. Anderzijds is het in andere steden al met succes toegepast, dus is het zeker geen science-fiction."

Pas in een latere fase zou dan een meer grondige heraanleg kunnen volgen. Bredere assen zoals de Louizalaan of de Leopold II-laan zouden wel in twee richtingen blijven. Ook buiten de Middenring blijft verkeer in twee richtingen mogelijk, want daar zijn de wegen meestal breed genoeg, redeneert SP.A. "Ook aan de parkeerplaatsen langs de weg raken we voorlopig niet. Op termijn willen we het parkeren wel zoveel mogelijk ondergronds."

Antwoord op Uplace
Verder pleit de partij onder meer voor voetgangerszones aan Madou, Louiza, het Zuidstation en tussen Schuman en Luxemburg in de Europese wijk. Ook de Brabantstraat en de Vlaamsesteenweg moeten autovrij worden. "Zo creëren we de langste winkel-wandelstraat van Europa, 4 kilometer van het Liedtsplein over het Beursplein tot aan Zwarte Vijvers", aldus nog Van Damme. "Met voor ieder wat wils: exotische winkels in de Brabantstraat en Gentsesteenweg, grote ketens in de Nieuwstraat en hippere boetieks in de Dansaertwijk. Dat is het best denkbare alternatief voor Uplace."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving , Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni