SP.A: 'Schaarbeek stimuleert autogebruik'
Een van de punten van de gemeente was dat Brusselaars binnen het Gewest minder zouden moeten betalen dan wie van buiten het Gewest komt. "Pendelaars en Brusselaars mogen niet over dezelfde kam worden geschoren", zei burgemeester Bernard Clerfayt (FDF) daarover.
Die maatregel zou echter het autogebruik stimuleren, meent de SP.A. "Waarom zouden we in godsnaam korting geven aan wie parkeert buiten de bewonerszone?", vraagt mobiliteitsmedewerker Matthias Van Wijnendaele zich af. "Een auto, is een auto. Het is onbegrijpelijk dat de meerderheid het verplaatsen met de auto binnen de stad wil stimuleren."
"Een bewonerskaart van 5 euro zoals het Gewest voorstelt, vinden we al veel te goedkoop", zegt lokaal voorzitter Liesbet Polspoel. "De voorgestelde korting ondergraaft elke visie voor meer stedelijkheid. Een duurzame mobiliteit begint met een effectief parkeerplan."
In het voorstel van Brussels vervoersminister Brigitte Grouwels (CD&V) worden 118 parkeerzones gecreëerd. Bewoners mogen binnen hun eigen zone en de aangrenzende zones gratis parkeren.
Naast de partijen van de meerderheid in Schaarbeek (FDF, Ecolo, Groen, Open VLD en CDH) steunen ook oppositiepartijen PS en MR de kritiek. MR pleit ervoor om Brusselaars in heel Brussel gratis te laten parkeren in de blauwe zones. PVDA ten slotte vindt de bewonerskaarten te duur.
Lees meer over: Schaarbeek , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.