Het platform sprouttobebrussels.be is vandaag gelanceerd. Het initiatief wil de negatieve beeldvorming rond Brussel bijstellen. “Het is geen campagne, maar een beweging. We hebben de vaste wil er iets langdurigs van te maken."
Sprout to be Brussels: ‘De grootste coalitie voor Brussel’
Lees ook: Graffiti fleurt metro Pétillon op
'Sprout to be Brussels’, dat sinds begin deze maand leeft op sociale media en in handelszaken in Brussel, wil dat wie van Brussel houdt dat uitdraagt. Het idee komt van Geert Potargent van communicatiebureau TBWA in Elsene. Het verhaal begon midden november na de terroristische aanslagen in Parijs, vertelt Potargent. “Toen begon de décalage tussen het imago van Brussel in het buitenland en in de pers en de beleving van de Brusselaars.”
Partners
Potargent ging met zijn spruit langs bij Brussels Airlines. Dat werd de eerste partner van de beweging. Nu zijn er 127. Er zijn grote bedrijven als McDonald’s, Coca Cola of AG Insurance; culturele spelers zoals de Beursschouwburg, Bozar en de AB; meer dan 60 handelszaken waaronder café de Monk, Fritkot Bompa en brouwerij En Stoemelings; academische partners als VUB, ULB en Luca School of arts.
“Sprout to be Brussels is de grootste coalitie voor Brussel”, zegt Potargent, “en iedereen mag nog meedoen.”
‘Sprout to be Brussels’ is een vzw. De grote economische partners staken geld in de beweging. Verder steunen Brussels minister-president Rudi Vervoort (PS), voorzitter van het VGC-college Guy Vanhengel (Open VLD), Vlaams minister voor Brussel Sven Gatz (Open VLD) en Franstalig minister voor Brussel Rachid Madrane (PS) de beweging. Samen geven ze 150.000 euro aan visit.brussels, het gewestelijk agentschap voor toerisme, om ‘Sprout to be Brussels’ te promoten in binnen- en buitenland.
Het gewestelijk handelsagentschap Atrium krijgt van Brussels minister voor Economie en Tewerkstelling Didier Gosuin 100 000 euro om Brusselse handelszaken te helpen bij hun deelname aan ‘Sprout to be Brussels’.
Gigantische spruit
De initiatiefnemers van ‘Sprout to be Brussels’ nodigen wie van Brussel houdt expliciet uit om dat uit te dragen. “Brussel is een stad met heel veel aspecten, je moet ze leren ontdekken. Je houdt van spruiten of je houdt er niet van. Je moet ze leren eten”, zegt Potargent. Vanaf vandaag kan je op de website ‘sprout’ worden. Je kan dan je profielfoto op Facebook versieren met een spruit. Die foto’s zullen te zien zijn op de lichtreclame op het De Brouckèreplein. Cédric Swaelens, de coördinator van de vzw, nodigt iedereen uit voorstellen te doen voor de beweging.
‘Sprout to be Brussels’ organiseert zelf ook acties. De eerste is het opsmukken van metrostation Pétillon in Etterbeek door een collectief van street artists eind juni. Misschien wel de meest zichtbare actie wordt een gigantische spruit in Brussel. ‘Sprout to be Brussels’ vraagt artiesten hun ontwerp in te dienen van een 3D-kunstwerk van een spruit. Het winnende model komt heel groot ergens in de stad. Daarmee mikken de initiatiefnemers op veel selfies uit binnen- en buitenland.
Ook BRUZZ steunt #sprouttobebrussels. Het logo vind je terug bij hoopgevende berichten over de hoofdstad en bij onze portretreeks Humans of Brussels.
Sprout to be Brussels
Lees meer over: Samenleving , Economie , Sprout to be Brussels
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.