Spruitjescampagne initiatief van onder meer Brussels Airlines

KH
© BRUZZ
06/05/2016

Een van de pro-Brusselcampagnes die de voorbije weken opdook, is #sprouttobebrussels, een initiatief dat het imago van Brussel wil herstellen. Achter de campagne zit onder meer Brussels Airlines, blijkt.

Aan spontane imagocampagnes voor Brussel geen gebrek de voorbije weken. De Facebookpagina Only in Brussels met positieve beelden uit de hoofdstad en #diningforbrussels zijn maar enkele initiatieve waarover je hier al las.

De voorbije weken kwam daar ook ‘Sprout to be Brussels’ bij. Her en der duiken spruitjesstickers op in de stad, op verkeersborden, maar ook op een Facebookpagina, twitter en deze site.

De Facebookpagina, die ondertussen ruim 2.500 likes verzamelde, meldt dat het initiatief het imago van Brussel wil herstellen “dankzij het enthousiasme van zij die Brussel een warm hart toedragen.”

Maar wie zit nu achter de campagne? De Facebookpagina heeft het enkel over ‘Wij, bewoners van deze prachtige stad’. De krant De Morgen verwijst dan weer naar TBWA, een internationaal reclamebureau met vestiging in Brussel. Meer uitleg over de campagne kreeg de krant amper.

Kloof
Het reclamebureau blijkt inderdaad betrokken partij. “Er is vandaag een enorme kloof tussen het imago van Brussel en de stad die we elke dag beleven,” zegt een woordvoerder aan onze redactie. “Daar wilden we iets aan doen. De spruitjescampagne is er een die kleinhandelaars, maar ook kunsthuizen zich eigen kunnen maken.”

Wie achter de campagne zit wil TBWA niet kwijt. Maar een rondvraag leert dat Brussels Airlines, een grote klant van TBWA, een belangrijke initiatiefnemer is. Het bedrijf neemt een voortrekkersrol in een campagne die door verschillende bedrijven wordt ondersteund, ook financieel. Gaandeweg moet die campagne nog groeien.

Klappen
Dat uitgerekend de luchtvaartmaatschappij aan de imagokar trekt, mag niet verwonderen. Brussels Airlines kreeg na de aanslagen flink wat klappen. Veel toeristen twijfelen nog steeds over Brussel als bestemming. Vooral bij Amerikanen, maar ook Duitse en Britse toeristen laten het afweten.

Op de tweede rij zou de spruitjescampagne ook de steun van verschillende overheden krijgen. Onder meer Visit Brussels, het toerismeagentschap van het Gewest, houdt zich klaar om de communicatie te steunen. Vlaams minister van Brussel Sven Gatz betuigde op sociale media al zijn steun en ook de Franse Gemeenschap zou mee in de boot stappen.

Ook BRUZZ steunt #sprouttobebrussels. Het logo vind je terug bij hoopgevende berichten over de hoofdstad en bij onze portretreeks Humans of Brussels.

Sprout to be Brussels

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving , Economie , Sprout to be Brussels

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni