De redenering dat extra parkeergarages nodig zijn om rijke klanten naar de winkels van het centrum te lokken, gaat niet op volgens Arau. De Stad zou volgens de vereniging beter een voorbeeld nemen aan het nieuwe Jourdanplein, waar geen ondergrondse parking komt.
'Stad beschouwt centrum als ordinair winkelcentrum'
"Welgestelde shoppers naar het stadscentrum lokken is een legitiem doel", klinkt het in een analyse van Arau (Atelier de recherche et action urbaine). "Maar het mag niet gepaard gaan met een afwijzing van andere klanten en minder begoede gebruikers, of een verslechtering van het winkelaanbod voor bewoners."
De aantrekkelijkheid laten afhangen van de bereikbaarheid met de auto en de beschikbaarheid van parkeerplaatsen is volgens de stadsvereniging een nefaste strategie. "Zo wordt het stadscentrum gereduceerd tot een ordinair winkelcentrum. Alsof er geen andere troeven zijn in de concurrentie met handelskernen en winkelcentra in de Rand." Voor die laatsten is gemakkelijk parkeren "het enige businessmodel, in een context van een banalisering van het aanbod."
Onder meer burgemeester Yvan Mayeur (PS) en schepen van Mobiliteit Els Ampe (Open VLD) verklaarden recent dat parkeergelegenheid een belangrijk argument is in de concurrentie met winkelcentra. Ook enkele misnoegde handelaars klagen over de slechte bereikbaarheid voor automobilisten.
Voorbeeld Jourdan
Volgens Arau zou de Stad beter een voorbeeld nemen aan het plan voor de heraanleg van het Jourdanplein in Etterbeek. Aanvankelijk wilde de gemeente daar een ondergrondse parking bouwen met 200 plaatsen, veel meer dan er vandaag bovengronds zijn. De garage bleek echter financieel noch technisch haalbaar. In het huidige project worden de automobilisten die vandaag op het plein parkeren verwezen naar andere bestaande parkeergarages in de omgeving. Het Jourdanplein kan zo een gedeeltelijk een echte voetgangerszone worden.
De stadsvereniging pleit ervoor dat de Stad de geplande parkings laat vallen en dat het openbaar vervoer in het centrum versterkt wordt, bij voorbeeld met een tram op de centrale lanen. Het Gewest moet dan weer werk maken van een echt globaal parkeerbeleid om de autodruk te verminderen.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.