Een benzinestation op de kleine Ring is de inzet van een bitse strijd. De buurtbewoners en de Stad Brussel willen het Q8-station verbannen van de prestigieuze Waterloolaan, en hebben al tweemaal beroep aangetekend tegen een nieuwe milieuvergunning. "Dit past niet in deze buurt."
Stad en bewoners tegen benzinestation op kleine Ring
Het benzinestation op de Waterloolaan bestaat al meer dan veertig jaar. Vorig jaar kreeg uitbater Q8 een nieuwe milieuvergunning voor 15 jaar. Maar de buurtbewoners en handelaars van de laan hebben daartegen beroep aangetekend.
Stephane Dykman heeft een eigen immobiliënkantoor en woont al vijftien jaar vlakbij. Hij was degene die het initiatief nam voor het beroep. “Al zolang ik hier woon, klaagt iedereen over het benzinestation. Er is veel lawaai van dichtslaande autoportieren, en we vinden het niet passen in de buurt. Het was nu of nooit.”
Dykman begon ook een petitie “die door bijna iedereen in de buurt werd ondertekend”. Onder de onmiddellijke buren van het pompstation bevinden zich prestigieuze merken als Christie’s, Bulgari, Giorgio Armani, Tod’s, Delvaux en The Hotel, het hotel waar president Obama bij zijn recente bezoek aan België verbleef.
Het beroep werd in eerste instantie geweigerd door het Milieucollege, waarna de buurt samen met de Stad hoger beroep heeft aangetekend bij het Gewest.
'Anachronisme'
De Stad Brussel stapte in april mee in de klacht. “Wij vinden het benzinestation een anachronisme, dat haaks staat op de hedendaagse stedenbouwkundige ideeën”, klinkt het op het kabinet van schepen van Stedenbouw en Patrimonium Geoffroy Coomans de Brachène (MR).
“Vijftien of twintig jaar geleden moest iedereen plaats ruimen voor Koning Auto, maar die tijd ligt achter ons. Er zijn ook studies die bestuderen of we het stuk Waterloolaan tussen de Naamsepoort en de Louizalaan kunnen overkappen, in dat geval zou het benzinestation er sowieso niet kunnen blijven.”
'Politieke zaak'
De buurtbewoners en de Stad beroepen zich op stedenbouwkundige redenen, zegt Benoît Willocx, directeur milieuvergunningen bij Leefmilieu Brussel.
“Misschien hebben ze ook gelijk, maar dat is geen reden om een milieuvergunning te weigeren. Er zijn zo veel gebouwen zonevreemd. Het benzinestation daar laten is destijds een politieke beslissing geweest, zodat inwoners van Brussel niet buiten de stad moesten tanken. Net zoals het nu een politieke beslissing is om minder op auto’s en meer op voetgangers te gaan focussen. De Stad vindt nu dat het station er niet meer hoort, zo tussen de chique winkels.”
Een milieuvergunning kun je weigeren als er gevaar is, maar dat is hier niet het geval, verduidelijkt Willocx. "De regels zijn streng en worden er nageleefd, zo zijn al hun brandstoftanks al jaren dubbelwandig. Er is tientallen jaren geleden een lichte lekkage geweest van minerale oliën, maar dat gaat niet om gevaarlijke producten. Er ligt nu ook een plan voor om de bodem te zuiveren.”
De minister van Leefmilieu in de nieuwe Gewestregering mag de knoop doorhakken. Buurtbewoner Dykman verwacht binnen één à twee maanden een uitspraak.
Lees meer over: Samenleving , Economie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.