De Stad Brussel gaat de geplande werkzaamheden aan de Stalingradlaan en de Zuidstraat herbekijken in functie van de plannen met de autovrije centrale lanen. Zo wordt de Zuidstraat autovrij tot de Bogaardenstraat, maar wordt de Stalingradlaan niet geheel afgesloten van de Kleine Ring.
Stad herbekijkt heraanleg Stalingradlaan en Zuidstraat
In het kader van het wijkcontract Rouppe plande de Stad Brussel al werken aan zowel de Zuidstraat als de Stalingradlaan. Met de beslissing om een deel van de centrale lanen autovrij te maken, worden die echter herbekeken.
Normaal waren de werven gepland na de paasvakantie. “Maar die worden dus uitgesteld”, zegt schepen van Wijkcontracten Ans Persoons (SP.A) aan tvbrussel. “Hoe lang dat zal duren is nog niet duidelijk.”
Voor de Zuidstraat komt er een extra autovrij stuk, van de Beurs tot aan de Bogaardenstraat. “En dat moet al zeker geïntegreerd worden in de nieuwe plannen”, aldus Persoons.
'Vraag van de handelaars'
Momenteel wordt er al gewerkt op de Zuidstraat, tussen de Henri Mausstraat en de Steenstraat. "Die heraanleg wordt alvast doorgetrokken tot aan de Lombardstraat, waar ook de intrekbare paaltjes komen om verkeer te weren", zegt schepen van Openbare Werken Els Ampe (Open VLD). "In een later stadium komen er dan plannen voor het stuk Zuidstraat tussen de Lombardstraat en de Bogaardenstraat."
Voor een uitbreiding van de autovrije zone was er erg veel vraag bij de handelaars, aldus Ampe. "Het wordt wel een flexibele zone", zegt ze. "Waar laden en lossen nog steeds mogelijk zal zijn en bewoners 's nachts kunnen parkeren."
De nieuwe plannen van het stadsbestuur betekenen dat de aangekondigde afsluiting van de Stalingradlaan ter hoogte van de Kleine Ring er niet komt. De laan zal immers deel uitmaken van een lus, waarbij auto’s langs de Lemonnierlaan de stad binnenkomen en er langs de Stalingradlaan weer uitrijden. De geplande wandelpromenade op de laan blijft wel behouden. "De bewoners vroegen ook om de laan niet volledig af te sluiten van de Kleine Ring", zegt Ampe.
Het al dan niet afsluiten van de Stalingradlaan was in het voorjaar van 2013 nog het onderwerp van een discussie tussen Persoons en Ampe. Persoons was altijd al voorstander van het afsluiten van de laan.
De Stad heeft daarna ook plannen voor het Rouppeplein. Daar moet een van de nieuwe ondergrondse parkings komen die vervat zitten in het plan rond de centrale lanen.
‘Fontainas wordt wel degelijk echt plein’
Ook de omgeving van het Fontainasplein zal herbekeken worden, zo zegt Persoons. “Er komt een heraanleg die er opnieuw een echt plein van moet maken, waar dat nu in twee gesneden wordt door een stadsautostrade”, klinkt het.
Fontainas zal wel een onderdeel worden van de parkeerroute, die via de Zespenningenstraat en de Bogaardenstraat loopt. Buurtbewoners toonden zich daar al erg ongerust over.
Ecolo: ‘Rouppe en Stalingrad pasmunt voor centrale lanen’
Volgens Ecolo-gemeenteraadslid Liesbet Temmerman maken de stad en schepen Persoons wel een bocht door de plannen voor de Stalingradlaan te herbekijken. “We hebben het gevoel dat de buurt rond het Rouppeplein en de Stalingradlaan heeft gediend als pasmunt voor het autovrij maken van de centrale lanen”, zegt ze. “Er is beloofd om de plannen uit het wijkcontract uit te voeren, dit is dus een contractbreuk met de kiezer”, klinkt het.
De geplande parking op het plein zal volgens Temmerman een “stofzuiger voor wagens” worden. “Er wordt ook geschermd met het extra stuk Zuidstraat dat autovrij wordt, maar daartegenover staat wel dat de Stalingradlaan opengesteld wordt”, klinkt het. “De buurt is daar erg teleurgesteld over.”
Voetgangerszone Vijfhoek
Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving , Voetgangerszone Vijfhoek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.