Stad lanceert website om zone 30 te promoten
Wie na 16 september sneller rijdt dan 30 hoeft niet meteen te vrezen voor een boete. "We willen de mensen eerst informeren en overtuigen dat het een goede maatregel is," zegt schepen van Mobiliteit Christian Ceux (CDH). "Ik heb veel negatieve reacties gekregen maar zodra de mensen ondervinden dat de maatregel goed is voor de veiligheid, de gezelligheid en de levenskwaliteit zal bijna iedereen overtuigd zijn."
Om de mensen te informeren lanceert Ceux een website en een Facebookgroep. In het straatbeeld komen ook infoborden die de automobilisten tonen hoe snel ze rijden.
De trams mogen nog sneller dan 30 rijden, maar de bussen moeten zich wel aan de nieuwe beperking houden. Toch staat ook de MIVB positief tegenover de nieuwe maatregel. "Als minder mensen de auto nemen, zal het openbaar vervoer klanten winnen," zegt Ceux.
De centrale lanen worden pas zone 30 na de al meermaals uitgestelde heraanleg.
Volgens stadsvereniging Bral is de invoering van de zone 30 maar een eerste stap in de goede richting. "De meeste mensen rijden nu al niet sneller dan 30 door de verkeersdrukte," zegt Jeroen Verhoeven van Bral. "Het verkeer moet ook echt worden teruggedrongen om de stad leefbaarder te maken en de mensen op de fiets te krijgen."
Uit cijfers van Mobiel Brussel blijkt dat het autoverkeer in de zomer met een vijfde is gedaald. Het is een doelstelling van de huidige Brusselse regering om het verkeer het hele jaar door met een vijfde te verminderen.
Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.