De Stad Brussel gaat bewoners van de Anderlechtstraat, die in het verlengde van de Arteveldestraat ligt, vragen of de straat enkelrichting naar het centrum moet blijven. Daarnaast wijzigt de Stad een en ander aan het circulatieplan rond de voetgangerszone. Intussen is de vergunning voor de definitieve inrichting van de voetgangerszone afgeleverd.
Stad stelt circulatieplan op punt
Lees ook: Voetgangerszone krimpt aan De Brouckère
In de Anderlechtstraat is nu verkeer in beide richtingen mogelijk. De Stad overweegt om het verkeer alleen nog in de richting van het centrum toe te laten, om het ontstaan van nieuwe transitroutes te vermijden. Maar omdat de huidige testfase nog geen uitsluitsel biedt over wat de beste maatregel is, organiseert de Stad binnenkort een bevraging bij de inwoners van de straat: enkelrichting of blijven zoals het nu is?
Eerder was al uitgelekt dat de verkeerssituatie aan De Brouckère en op de Lemonnierlaan zou wijzigen. Die maatregelen zijn nu ook bevestigd. Op de Lemonnierlaan zal het verkeer opnieuw in beide richtingen mogelijk zijn. Nu is dat nog een eenrichtingsstraat richting Zuid. De wijziging gebeurt volgens de Stad op vraag van de handelaars en om de toegang tot parking Fontainas mogelijk te maken.
Op het De Brouckèreplein zullen auto’s opnieuw van de Wolvengracht langs hotel Metropole naar de Adolphe Maxlaan kunnen rijden. De andere kant, via de Emile Jacqmainlaan langs de bioscoop UGC, wordt autovrij.
Sint-Goriks
Verder zijn er nog een paar kleinere ingrepen. Zo wordt de rijrichting in de Sint-Gorikswijk omgekeerd. Daarmee wordt er teruggekeerd naar de situatie van voor de invoering van de voetgangerszone. In de Duquesnoystraat wordt verkeer opnieuw mogelijk in beide richtingen.
Ook in de Zuidstraat verandert er een en ander. Het autovrije deel van de Zuidstraat, vanaf de Bogaardenstraat tot de Beurs, blijft gewoon autovrij, maar voor leveringen wordt de straat enkelrichting gemaakt. Ook de rijrichting van de Zuidstraat tussen de Bogaardenstraat en het Rouppeplein wordt omgedraaid, om het verkeer in de richting van het Zuidstation te laten rijden.
De Stad stelt daarnaast enkele wijzigingen voor waarvoor ze zelf niet bevoegd is en de hulp van het Brussels Gewest nodig heeft. Concreet gaat het om wijzigingen aan buslijnen 46, 48 en 95. Het gaat vooral om kleine ingrepen. Er wordt voorgesteld om lijn 46 de hele verkeerslus rond de voetgangerszone te laten rijden, zoals bus 86 nu al doet. En de Stad vraagt om voor lijn 95 een extra halte in de Zuidstraat te voorzien.
Een ander verzoek heeft te maken met aanpassingen op een gedeelte van de Kleine Ring. De Stad wil op enkele plekken afgescheiden vakken om af te slaan te voorzien, zodat de verkeersdoorstroming vlotter kan verlopen.
Definitieve heraanleg in lente
De maatregelen die nu zijn aangekondigd zullen geleidelijk worden ingevoerd en ten laatste op 1 maart. De invoering moet geleidelijk gebeuren, want om wegmarkeringen aan te brengen mag het niet regenen of kouder dan 5 graden zijn.
Intussen heeft het Brussels Gewest maandag de stedenbouwkundige vergunning afgeleverd voor de definitieve inrichting van de voetgangerszone.
De vergunning moet de Anspachlaan "opnieuw een menselijk gelaat te geven, waarbij groene promenades, plaatsen voor evenementen en ruimte voor actief verkeer samen moeten zorgen voor een gemoedelijke en bruisende dynamiek in het hart van onze hoofdstad", zo klinkt het in het persbericht.
Volgens de Stad zal de definitieve heraanleg in april of mei van start gaan. Het gaat nog niet om grote werken, maar om voorbereidingen, zoals werkzaamheden aan de rioleringen en het elektriciteitsnet. De Stad zal ook controleren of de metrotunnels nog waterdicht zijn.
De wijzigingen vindt u ook op onderstaand plannetje, aangeduid in paars.
Bekijk ook de reportage op tvbrussel
Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.