Een van de start- en landingsbanen op Brussels Airport moet verlengd worden om Brussel te ontlasten van hinder door opstijgende vliegtuigen. Dat is het opmerkelijke voorstel van senator en Etterbeeks gemeenteraadslid André du Bus (CDH). Hij hoopt dat zo de overlast voor het zuidoosten van Brussel meer gespreid kan worden.
‘Startbaan verlengen om vliegtuighinder te spreiden’
Het nieuwe spreidingsplan van staatssecretaris Melchior Wathelet (CDH) is sinds begin februari van kracht en veroorzaakte al heel wat protest in het zuidoosten van Brussel. Een van de maatregelen in het plan was het ontdubbelen van de bocht naar links die vliegtuigen maken wanneer ze opstijgen van baan 25R.
Oorspronkelijk gingen alle vliegtuigen die de bocht maakten over Kraainem, Wezembeek-Oppem en Sint-Pieters-Woluwe. Door de ontdubbeling kwam er een extra route bij langs de E411 om de hinder te spreiden, maar zo kregen ook Etterbeek, Oudergem en Watermaal-Bosvoorde vluchten te verwerken.
Du Bus stelt nu voor om baan 25L meer te gebruiken voor opstijgende vliegtuigen. De baan wordt nu vooral voor landingen gebruikt. Om ook opstijgen mogelijk te maken moet die wel langer worden. De 25L is op dit moment ongeveer 400 meter korter dan de 25R. Dat zou dan betekenen dat er in Steenokkerzeel velden moeten onteigend worden en dat de Kortenbergsesteenweg ondertunneld moet worden.
“Terugkeren naar de voorgaande situatie is geen optie”, zegt du Bus in La Libre Belgique. “De overlast voor de oostrand was te groot. Er is een structurele oplossing nodig. Door een verlenging van de 25L kunnen we een derde bocht naar links instellen, die veel eerder kan genomen worden. Dat betekent dat de hinder over drie routes gespreid kan worden.”
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.