Door de verscherpte veiligheidsmaatregelen was het woensdagochtend drummen om het Centraal Station te verlaten. "Als iemand een bom wil gooien, kan die hier een massa mensen treffen", getuigde een pendelaar. Volgens het Crisiscentrum zijn de veiligheidscontroles goed omkaderd. Criminoloog Marc Cools pleit voor het inzetten van privébewaking.
Stationsdrukte toont hoe moeilijk beveiliging openbaar vervoer is
De stations Zuid, Centraal en Noord zijn sinds dinsdagavond opnieuw open, maar er is aan elk station slechts één toegang open. Wie het station in wil, wordt bovendien gecontroleerd. De maatregel zorgt tijdens de avondspits steevast voor lange rijen om de stations binnen te gaan. 's Ochtends is de grote drukte binnenin te vinden. Pendelaars die met de trein aankomen moeten aanschuiven om buiten te kunnen.
Het Crisiscentrum heeft begrip voor de ongerustheid van de mensen. "Maar de keuze voor de concentratie van personen aan de stations is noodzakelijk om deze controles uit te voeren en zo de veiligheid te garanderen", zegt Peter Mertens van het Crisiscentrum.
Visuele controles
Zeker in het Centraal Station, waar de ruimte beperkt is, zorgt de beveiliging donderdagochtend voor een beklemmende drukte. "Ik begrijp dat er maatregelen genomen worden om de veiligheid te verhogen, maar ik vraag me af of dit zin heeft", getuigt een treinreiziger. "Als iemand een bom wil gooien, kan die opstappen in een klein station en hier een massa mensen treffen."
"De controles zijn goed omkaderd", reageert Peter Mertens. "De politie is zichtbaar aanwezig en verder in het station voeren politieagenten, militairen en mensen van Securail visuele controles uit."
Privébewaking
Niet alleen de bewaking van de treinstations, maar ook die van de metro staat ter discussie. Er zijn immers signalen dat de metro al langer een doelwit was. Vraag is of het mogelijk is het risico op een aanslag tot een minimum te herleiden. "Het bewaken en beveiligen van het openbaar vervoer is altijd een moeilijk gegeven. De aanslagen in Madrid en Londen hebben dit ook aangetoond", zegt criminoloog Marc Cools aan onze redactie.
"Praktisch kan het openbaar vervoer slechts goed worden beveiligd als men dezelfde procedures zou hanteren als bijvoorbeeld bij het inchecken aan de Eurostar en vandaag bij de Thalys-treinen in de Parijse Gare du Nord. Dit is natuurlijk niet realistisch voor het gebruik van het dagelijks openbaar vervoer in Brussel. Wat we momenteel zien gebeuren qua controles is eerder een vlugge reactie van de overheid om, gezien het veiligheidsniveau 4, de bestaande en nog steeds aanwezige bedreiging weg te nemen."
Volgens de professor aan de Universiteit Gent en de VUB kan privébewaking een deel van de oplossing zijn. "In het buitenland doet men veel meer beroep op private bewakingsagenten die vlugger en flexibeler kunnen worden ingezet. Bovendien zijn die vaak beter voor deze taken."
Aanslagen Brussel 2016
Lees meer over: Samenleving , Aanslagen Brussel 2016
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.