Stefaniatunnel nog minstens een week dicht

FVDE
© brusselnieuws.be
17/01/2016

De Stefaniatunnel blijft nog zeker tot vrijdag gesloten voor extra onderzoek. De hoop om de tunnel opnieuw te kunnen openen voor de ochtendspits van maandag, mag dus opgeborgen worden. Er zijn extra onderzoeken nodig. Brussel Mobiliteit raadt intussen aan om de omgeving van Louiza de hele week te mijden met de auto.

Dat laat Brussel Mobiliteit weten.

De tunnel is sinds dinsdag dicht nadat er betonscheurtjes aan het licht waren gekomen. Het beschadigd beton moet weggekapt worden, maar dit zou tot stabiliteitsproblemen kunnen leiden. Om dat te voorkomen, heeft Brussel Mobiliteit een studiebureau gevraagd het potentieel risico grondig te onderzoeken.

"De tunnel nu openen zou niet veilig zijn", zegt Inge Paemen van Brussel Mobiliteit aan onze redactie. "We willen het risico niet lopen dat er plots een betonblok neervalt op automobilisten die toch de tunnel nemen."

Dat onderzoek zal minstens een week duren en daarom blijft de Stefaniatunnel zeker tot het einde van de week afgesloten. Mogelijk blijft de tunnel nog langer dicht, want pas na dat onderzoek zal het studiebureau uitsluitsel kunnen geven over de staat van de tunnel en kan er ingeschat worden hoe lang de herstelling zal duren.

Carpool
De gesloten tunnel zorgde de voorbije week voor heel wat verkeershinder rond Louiza. "Vooral in het begin van de week waren er veel verkeersproblemen, naar het einde toe zochten de mensen zelf al naar alternatieven", zegt Paemen.

Brussel Mobiliteit raadt bestuurders ook nu aan om de omgeving te vermijden met de wagen en gebruik te maken van het openbaar vervoer of carpooling.

Wie toch de wagen gebruikt, neemt best andere routes. Wie de stad moet inrijden kan dit via de Wetstraat en het Zuidstation, de stad verlaten kan via de Belliardstraat en het Zuidstation. Al kunnen chauffeurs ook op deze verkeersdrukte files verwachten.

Op de drukste kruispunten zullen politieagenten het verkeer in goede banen leiden.

Bekijk hieronder ook de reportage van tvbrussel.

Private financiering voor de renovatie van de tunnels? Er zijn voor- en tegenstanders van de toltaks die daarmee gepaard zou kunnen gaan.

Tunnels

Verschillende autotunnels zijn dringend aan renovatie toe. Het beveiligen van alle tunnels zou meer dan 500 miljoen euro kosten. Vraag is hoe het Brussels Gewest dat kan betalen en hoe de mobiliteit moet georganiseerd worden tijdens de sluiting. Experts pleiten voor een definitieve sluiting op lange termijn om de autodruk te verminderen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving , Tunnels

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni