Sukkelstraat (11): het Zuidstation in Sint-Gillis
Twintig minuten later komt de trein aan in Brussel-Zuid. We stappen uit. Dat doen ook de twee jongelui, maar de grootste stapt een wagon verder de trein weer op. Halverwege de roltrap horen we geschreeuw in het Engels: "Police, police." De grootste van de twee raast ons voorbij. Even later verdwijnt hij uit het zicht. Het meisje snelt hem achterna. Tien minuten later is het slachtoffer nog altijd niet terug.
Getuigen bij de spoorwegpolitie kunnen we niet. Het is halftwaalf. Het kantoor is zeven dagen op zeven open van zeven uur 's ochtends... tot kwart voor zeven 's avonds. Het lokale politiekantoor aan het Marcel Broodthaersplein, uitgang Zuidstation aan de kant van de Fonsnylaan, is alleen op weekdagen open, van zeven tot halfacht.
"Ik herhaal al jaren dat we te weinig politiemannen hebben in grote stations zoals het Zuidstation," zei minister-president Charles Picqué (PS) vorige week woensdag in de krant De Morgen. Picqué is titelvoerend burgemeester van Sint-Gillis. Hij deed de uitspraak naar aanleiding van de dood van Iliaz Tahiraj, die doodgeslagen werd door een dolgedraaide dronken man.
Gemiddeld worden er bij het onthaal van de spoorwegpolitie acht diefstallen per dag aangegeven: gepleegd in de trein en in het station. Bij de lokale politie aan het Broodthaersplein zijn dat er een viertal, gepleegd in de buurt van het station. Maar niet alle diefstallen die in het Zuidstation gepleegd worden, worden er ook aangegeven. En in het station worden ook andere delicten - gewelddelicten bijvoorbeeld - gemeld. Of het verlies van identiteitspapieren. "En uitzonderlijk zelfs gevallen van familiaal geweld," zegt commissaris Graham Verschaeve. Dat er iedere dag 20 tot 25 meldingen zouden zijn, kan Verschaeve niet bevestigen. Slachtoffers die met een grote som geld - denk aan een paar duizend euro - op zak bestolen worden, zijn volgens Verschaeve uitzonderingen. "Maar er worden in de treinen veel laptops en smartphones gestolen. Ook de bagage van buitenlandse toeristen is zeer gegeerd."
Tijdens de dagshifts, tussen zes uur 's ochtends en tien uur 's avonds, patrouilleren er vier ploegen van twee man. Ze zijn verantwoordelijk voor het Noord- en het Zuidstation en de sporen en perrons in Brussel-Halle-Vilvoorde. 's Nachts zijn er maar twee ploegen op de baan. Maar nu krijgt de spoorwegpolitie er dus volk bij. Maar plannen om het onthaal vanaf het openen tot het sluiten van het station te bemannen, zijn er niet. "We willen de patrouilles op het terrein uitbreiden," zegt Verschaeve. Wel komt er ook in het Noordstation een onthaalbureau. Nu moeten slachtoffers van een diefstal die in het Noordstation uitstappen of daar bestolen worden, naar Rogier gaan. De spoorwegpolitie is overigens bezig met een reorganisatie.
Tien dagen later, dinsdagavond, kwart over zes. Terwijl ik wacht op bus 71, herken ik de grootste van de twee gauwdieven. Hij heeft zelfs hetzelfde hemd aan. Samen met een groepje vrienden stapt hij achteraan de bus in. Ik stap vooraan op en vertel de chauffeur dat er gauwdieven opgestapt zijn. De man zucht en zegt dat hij niets kan doen. 's Ochtends waren er ook al gauwdieven. Zoals nagenoeg elke dag.
Lees meer over: Sint-Gillis , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.