De PTB, het Franstalige equivalent van de PVDA, wijst in een eigen studie op de hoge tarieven van de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB. Die tarieven zouden sinds 1993 te veel gestegen zijn in vergelijking met de inflatie. Daardoor betalen we volgens de PTB 94 euro te veel voor een jaarabonnement van de MIVB.
'Tarieven MIVB te hoog in vergelijking met inflatie'
De studie valt te raadplegen op de website van de PTB. De partij onderzocht de prijsstijgingen tussen 1993 en nu, en vergeleek de stijgingen van de tarieven met de inflatie in die 23 jaar.
De studie concludeert dat de tarieven van de MIVB te sterk stegen in vergelijking met de inflatie. Zo steeg de inflatie tussen 2004 en 2012 met 21,5 procent, terwijl de gemiddelde prijs voor een ritje met de tram, metro of bus van de MIVB steeg met 36 procent.
Er worden ook enkele concrete voorbeelden genoemd. Zo betalen we volgens de studie jaarlijks 94 euro te veel voor een abonnement, dat maar 405 euro in plaats van 499 euro zou mogen kosten als de prijs zou gebaseerd zijn op de werkelijke 'kost van het leven'.
Nog volgens de PTB zou een tienrittenkaartje maar 10,25 euro in plaats van de huidige 14 euro mogen kosten. Een enkel ritje kost nu 2,1 euro aan de kassa, terwijl de inflatie dicteert dat we slechts 1,6 euro zouden mogen betalen.
Gratis openbaar vervoer
De tarieven van de MIVB druisen in tegen de logica van het openbaar vervoer, "dat ons zou moeten dienen in plaats van onze zakken leeg te kloppen", klinkt het op de website van de PTB. De partij wijst ook met de vinger naar de partijen PS, ECOLO en cdH. Die partijen hadden allen in hun programma van 2009 aangegeven te willen gaan voor gratis openbaar vervoer. "Maar de periode dat deze partijen in de meerderheid zaten, is ook de periode waarbinnen de tarieven het sterkste stegen. Ze hebben niets gedaan om dat tegen te houden", klinkt het.
De partij waarschuwt ook voor een eventuele privatisering van het openbaar vervoer. "Hoe meer de gebruiker van het openbaar vervoer betaalt voor een ritje, hoe meer de deur open komt te staan voor een privatisering. En we hebben in Londen gezien hoe dat afloopt. Daar betaal je nu 5,3 euro voor een ritje en tot 1443 euro voor een jaarabonnement. Het onderhoud van de voertuigen laat ook te wensen over."
Ook het milieu lijdt onder de hoge tarieven. "Enkel door de prijzen te drukken kan je mensen overtuigen om niet langer steevast voor de auto te kiezen", zegt PTB.
Daarom heeft de partij ook een resolutie ingediend om de prijzen van het openbaar vervoer naar beneden te krijgen. "Dat is maar een eerste stap in de goeie richting om het openbaar vervoer volledig gratis te maken", is het uiteindelijke doel van de partij.
Lees meer over: Samenleving , Economie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.