De Brusselse regering heeft een akkoord bereikt over de hervorming van het vervoer van personen met beperkte mobiliteit (PBM). Vanaf de eerste helft van 2013 komt er een gemengd systeem met twaalf MIVB-minibussen en een honderdtal gemengde taxi’s, de zogenaamde Taxi+-dienst.

Begin mei bereikte de Brusselse regering al een principeakkoord over de hervorming van het vervoer van personen met beperkte mobiliteit. Nieuw is nu de inzet van zogenaamde 'gemengde taxi's' voor het vervoer van mensen in een rolstoel, de 'Taxi +-dienst'. In Brussel zijn er honderd gemengde taxi's die zijn uitgerust voor het vervoer van personen met een rolstoel.

De MIVB zal het aangepast vervoer voor personen met beperkte mobiliteit coördineren. De vervoersmaatschappij kiest telkens de uitvoerder van de dienst in functie van het type van gebruiker. Zo concentreert de MIVB zich op verplaatsingen die moeilijker per taxi realiseerbaar zijn, zoals voor personen met een grote rolstoel of meerdere mensen met hetzelfde vertrek- en eindpunt. De taxi +-diensten verzorgen het vervoer van de individuele reizigers die minder begeleiding vereisen en springen bij ingeval van capaciteitstekort bij de minibussen.

Besparing
Volgens minister van Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V) krijgen personen met een beperkte mobiliteit voortaan een betere dienstverlening en een grote vervoerscapaciteit aangeboden. Ze heeft het over een win-winsituatie: "De kostprijs voor de overheid per rit wordt bijna gehalveerd, de kwaliteit van dienstverlening verbetert, het aanbod wordt verhoogd en dat alles aan dezelfde prijs voor de gebruiker als vandaag, met name 1,7 euro per rit."

Het Gewest betaalde voor het vervoer van personen met beperkte mobiliteit in 2010 nog 59 euro per passagier en in 2011 ruim 56 euro. Vanaf de invoering van het nieuwe systeem in de eerste helft van 2013 zal de gewestelijke tussenkomst iets meer dan 33 euro per passagier bedragen. In een situatie van hetzelfde aantal reizigers als 2011 komt dit neer op een besparing van ruim 700.000 euro.

Kritiek
Eerder verzetten de rolstoelgebruikers zich tegen de privatisering van de MIVB-minibussendienst. Ze zijn bang dat de omkadering die ze van de chauffeurs van de MIVB-minibussen krijgen, zal wegvallen bij de taxi's. Ze betwijfelen ook of de maatregel wel echt minder zal kosten aan de belastingbetaler.

Ook belangenorganisaties als de Brusselse Welzijnsraad en het Collectif Accessibilité Wallonie-Bruxelles (CAWaB) toonden zich al kritisch over de hervorming.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni