Taxi's: 'Grouwels zet aan tot fraude'
Lees ook: Proefproject motortaxi’s van start
"Grouwels kan niet blijven beweren dat de strijd tegen de fraude een van haar belangrijkste doelstellingen is als haar beleid het tegendeel bewerkstelligt," klinkt het in een persbericht. "Door halsstarig te blijven weigeren om de taxitarieven op een degelijke manier te indexeren zet ze de taxichauffeurs aan tot fraude."
De sector neemt het niet dat de minister weigert om het probleem van de rendabiliteit op de agenda te plaatsen. "Ze praat liever over weinig dringende dossiers die haar een imago aanmeten van 'de minister die mee is met haar tijd' zoals het inschakelen van elektrische wagens of motortaxi's."
Sinds 1 februari mogen Brusselse taxi's 6 eurocent per kilometer extra aanrekenen. Dat vindt de sector echter onvoldoende. "Een nieuwe tariefaanpassing is van levensbelang voor de taxibedrijven gezien de constante stijging van de brandstofprijzen," klinkt het nog.
"Ook het minimumloon van de chauffeurs is met 2 procent gestegen in februari. Met de huidige tarieven die in Brussel worden opgelegd, is het onmogelijk om de chauffeurs het wettelijk loon te betalen. Dit kan alleen opgelost worden door de taxitarieven aan te passen aan de realiteit van 2012 en de huidige werkingskosten van de bedrijven."
GTL wijst er op dat in Vlaanderen en Wallonië op z'n minste overlegd wordt over een prijsverhoging. "En in al die steden had men voordien al een hoger tarief dan in Brussel. Het is toch niet normaal dat de taxitarieven in de hoofdstad ongeveer 15 procent lager zijn dan in de andere Belgische steden?"
Grouwels: 'Al aan eisen tegemoet gekomen'
Volgens het kabinet van bevoegd minister Brigitte Grouwels is de afgelopen jaren al ruimschoots tegemoet gekomen aan de vraag vanuit de sector. "De prijs is van 1,35 euro per kilometer naar 1,66 euro gegaan," zegt haar woordvoerder. "Bovendien is Brussel het enige Gewest waar de prijs aan de index gekoppeld is."
GTL staat bovendien alleen binnen de sector, zo zegt Grouwels. "De andere exploitanten beseffen dat als de prijs verder stijgt, de sector zichzelf uit de markt prijst," luidt het.
In Brussel zijn er 1.455 taxivoertuigen (inclusief verhuurdiensten van voertuigen met chauffeur) en zijn drieduizend mensen actief in de sector.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.