Voor de Brusselse rechtbank van koophandel hebben het taxibedrijf Taxis Verts en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest opnieuw geëist dat de rechtbank aan Uber zou verbieden om zijn activiteiten van personenvervoer voort te zetten. Die activiteiten vallen onder de Brusselse wetgeving op het taxivervoer en zijn dus concurrentievervalsing, zeggen beide partijen. Het argument van Uber dat Taxis Verts zou misbruik maken van zijn machtspositie, wordt met klem bestreden.
Taxis Verts herhaalt eis tot stopzetten activiteiten Uber
In het voorjaar van 2015 had de Franstalige Brusselse handelsrechtbank al een vonnis uitgesproken waarbij Uber het bevel kreeg zijn activiteiten van personenvervoer te stoppen. Maar dat vonnis was bij verstek uitgesproken en Uber tekende onmiddellijk verzet aan. In één beweging vroeg het bedrijf ook dat het geschil voor de Nederlandstalige rechtbank zou gepleit worden. Op dat verzoek werd ingegaan, zodat het proces woensdagvoormiddag voor de Nederlandstalige rechtbank van koophandel werd overgedaan.
Voor Taxis Verts zijn de gelijkenissen tussen zijn activiteiten en die van Uber meer dan treffend. "Taxis Verts is een telefooncentrale die samenwerkt met taxi-exploitanten en vervoer ter beschikking stelt van klanten die daarnaar vragen", zei advocaat Jean-Yves Cerckel. "Uber stelt via zijn applicatie vervoer ter beschikking van personen die een bepaald traject willen afleggen. Het gaat daarbij niet om carpoolen, zoals Uber beweert, want zowel Uber als de chauffeur willen er geld aan verdienen. Uber heeft zelf voor de politierechtbank toegegeven dat het om bezoldigd vervoer gaat. Dat de chauffeurs geen professionele zijn, doet niet terzake. Uber levert dus exact dezelfde diensten als een taxibedrijf, maar houdt zich absoluut niet aan de heersende wetgeving. Dat is een gigantische concurrentievervalsing."
Taxis Verts vraagt een verbod op het personenvervoer door Uber en een dwangsom van 10.000 euro per vastgestelde inbreuk. Het argument van Uber dat Taxis Verts misbruik zou maken van zijn machtspositie, houdt volgens Cerckel geen steek. "Er zijn in Brussel meer dan 1.300 taxichauffeurs, waarvan er slechts 530 voor ons werken. Dat is net 40 procent en dus te weinig voor een machtspositie op de taximarkt. Bovendien is de markt van het personenvervoer in Brussel veel ruimer dan de Brusselse taxi's, ook de taxibedrijven uit de Rand en systemen zoals autodelen via Cambio moeten in rekening gebracht worden. Ten slotte kan Taxis Verts ook geen invloed uitoefenen op de prijs, die vastgelegd wordt door de overheid, of op de structuur van de markt."
De advocaten van Uber komen pas volgende week aan het woord.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.