Een identiteitskaart verkrijgen, een huwelijksstatus aanpassen of een paspoort aanvragen, dat lukt in Molenbeek momenteel erg moeizaam. Het gemeentehuis zit al een week met een technische storing in het informaticasysteem. De oorzaak daarvan is nog niet bekend.
Technische panne in gemeentehuis Molenbeek blijft duren
De storing in het informaticasysteem begon afgelopen woensdagochtend. Het gaat niet om een algemene panne, maar om een sterke vertraging van het computersysteem. Dat zorgt vooral voor problemen bij de dienst Bevolking/Burgerlijke Stand/Vreemdelingen, want zij kunnen nu erg moeizaam identiteitskaarten aanvragen of persoonsgegevens aanpassen. De helft van de loketten zijn dan ook gesloten.
Vorige week zei schepen voor Informatica Georges Van Leeckwyck (MR) nog dat het probleem vrijdag verholpen zou zijn. Toch blijft de storing aanhouden. Een team van informaticabedrijven heeft zich sinds dinsdag over het probleem gebogen. "We hebben de modems herstart en een aantal IP-adressen aangepast, maar daarvoor moesten we enkele loketten sluiten", zegt schepen Van Leeckwyck. De precieze oorzaak is nog niet bekend, al vermoedt de gemeente dat een eerdere update van hun servers er voor iets tussen zit.
Woensdagochtend volgt een nieuwe test. "We hopen dat het probleem morgen is opgelost", aldus Van Leeckwyck, "maar ik ben ook geen tovenaar en ik heb geen glazen bol."
Ondertussen kunnen de bewoners van Molenbeek wel degelijk naar het loket komen, maar zullen ze langer moeten aanschuiven.
Lees meer over: Sint-Jans-Molenbeek , Samenleving , gemeentehuis Molenbeek , panne , informatica
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.