Terminal voor cruiseschepen in Neder-Over-Heembeek
O ver die passagiersterminal wordt al jaren gebakkeleid. Cruiseoperatoren klagen dat ze Brussel moeilijk kunnen aandoen, bij gebrek aan goede infrastructuur. Kleinere excursieschepen kunnen wel tot in het Becodok varen, maar grotere kunnen niet onder de bruggen door en meren nu aan de Heembeekkaai af.
Het liefst wilden de cruisemaatschappijen de passagiersterminal aan de Heembeekkaai zien verrijzen, dicht bij de jachthaven. Maar de Haven van Brussel wil die plek reserveren voor economische bedrijvigheid.
Dus wordt het het Meudonterrein, ook langs de Vilvoordsesteenweg, maar iets verder van het stadscentrum. Ter hoogte van de Meudonstraat komt er een ponton van 240 meter. De Meudonpaviljoenen worden gerestaureerd en ingericht als bezoekerscentrum. De Haven, het Brussels gewest en de stad Brussel tekenden hierover dinsdag een overeenkomst.
Riviertoerisme in opmars
"De passagiers moeten in een comfortabele, architecturaal aantrekkelijke omgeving aankomen," zegt Brigitte Grouwels (CD&V), Brussels minister bevoegd voor de Haven. "In het bezoekerscentrum moet er een ontvangstruimte zijn, sanitair, eventueel een cafetaria. Buiten komt een parkeerplaats voor de pendelbussen die de passagiers naar het centrum brengen. En waarom ook geen Villo-station?"
Volgens Brussels schepen van Toerisme Philippe Close (PS) is riviertoerisme in opmars. Ook in Brussel, zo blijkt uit de haalbaarheidsstudie die eerder dit jaar werd gemaakt. In 2006 kwamen 1.200 toeristen per schip in Brussel aan. Vorig jaar waren het er al 10.000, verdeeld over 21 cruisemaatschappijen. In 2030 zouden het er 35.000 kunnen zijn, aldus de studie. Dat zou 5,2 miljoen euro opleveren voor de Brusselse economie en resulteren in een honderdtal banen.
Natuurlijk zullen er nooit hele grote zeecruiseschepen naar Brussel komen. Daarvoor is het kanaal te ondiep. "Alleen schepen met een diepgang van maximaal zes meter kunnen hier terecht. Maar dat kunnen redelijk forse riviercruiseschepen zijn voor 500 tot 1.000 man," zegt havendirecteur Fons Moens. Behalve op cruiseschepen rekent hij op evenementenboten. Daarom wordt een eindje verderop ook een grote parkeerplaats voor auto's aangelegd.
De stad wil van de gelegenheid gebruik maken om de hele buurt te verfraaien. Niet alleen worden de Meudonpaviljoenen (hopelijk) beschermd en gerenoveerd, het hele Meudonpark wordt opgeknapt en de Meudonstraat, de kasseiweg die het kanaal met het dorpscentrum verbindt, wordt heraangelegd. "We willen de Heembekenaren meer laten genieten van het kanaal," zegt Brussels schepen van Stedenbouw Christian Ceux (CDH). De stad trekt er een miljoen euro voor uit. De overige kosten van het project, 3,5 miljoen euro, wordt in hoofdzaak gedragen door de Haven, die een jaarlijkse dotatie krijgt van het gewest.
Goederenoverslag
Eigenlijk is het de bedoeling van Haven, stad en gewest om naast de passagiersterminal nog een stuk kade van 120 meter te bouwen voor goederenoverslag, om zo het transport over het water te stimuleren en grote vrachtwagens uit de stad te houden. Dit plan wordt binnenkort op zijn haalbaarheid en uitvoerbaarheid onderzocht.
Lees meer over: Neder-Over-Heembeek , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.