Time-out voor probleemleerlingen

Bettina Hubo
© Brussel Deze Week
20/01/2007
Sinds deze week is er ook voor het Brusselse Nederlandstalige onderwijs een 'time-outproject'. De bedoeling daarvan is om leerlingen van het middelbaar onderwijs die moeilijkheden veroorzaken of vastgelopen zijn, tijdelijk uit de school te halen en hen afzonderlijk te begeleiden. Op die manier wil men voorkomen dat leerlingen de school vroegtijdig verlaten.

Steeds vaker komt het voor dat leerlingen zich door leer- en gedragsproblemen niet kunnen handhaven in hun school. Time-outprojecten fungeren als ventiel: scholen en leerlingen kunnen even stoom afblazen. In Vlaanderen bestonden dergelijke projecten al een tijdje, in Brussel gaat het eerste nu van start. Het project, dat gesubsidieerd wordt door het Federaal Impulsfonds voor het Migrantenbeleid en de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC), vond onderdak in de Bottelarij in Sint-Jans-Molenbeek.

Volgens psychologe Anne-Marie Colaes, die samen met de sociaal assistent Nico Delattre het project heeft uitgewerkt, houdt een time-out in dat de leerling gedurende een periode van zes weken deelneemt aan een extern programma waarin hij zowel individueel als in groep begeleid wordt. "Het programma wordt in een weekschema gegoten en is vergelijkbaar met een schoolweek. De leerling behoudt dus die vaste structuur," zegt Colaes.
Tijdens individuele gesprekken wordt gekeken wat er nu precies fout loopt en wat er gedaan kan worden opdat het weer goed zou gaan. Om de band met de school te behouden en opdat de leerling niet te ver achterop zou geraken, krijgen de jongeren elke dag één tot anderhalf uur studiebegeleiding.
Tijdens de groepsbijeenkomsten worden uiteenlopende activiteiten georganiseerd - sport, koken, een fotoreportage of een filmbespreking maken - met de bedoeling de jongeren weer een succesvolle ervaring te laten opdoen, een gevoel dat velen bijna niet meer kennen. Ze werken tijdens die activiteiten aan hun sociale vaardigheden, ontdekken hun goede en minder goede kanten en krijgen een betere kijk op zichzelf.

Leerlingen van alle Nederlandstalige middelbare scholen kunnen terecht bij het project. Het is namelijk een netoverschrijdend initiatief. "Wel moeten de scholen en CLB's (Centra voor Leerlingenbegeleiding, red.) al wat stappen hebben gezet voor ze een beroep op ons doen," zegt Colaes. "Dat wil niet zeggen dat ze de leerling hebben opgegeven. Het is wel degelijk de bedoeling dat de leerling na zes weken terugkeert naar zijn oude school."

De eerste twee deelnemers aan het Brusselse time-outproject zijn deze week gearriveerd. Momenteel is er plaats voor acht leerlingen. Of dit voldoende is voor een grootstad als Brussel, kan Colaes nu nog niet zeggen. "Wellicht niet," voorspelt ze.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni