Toch geen lowcostterminal op Brussels Airport
De plannen voor een lowcostterminal dateren van 2008 en waren vanaf het begin erg omstreden. Veel luchtvaartmaatschappijen, zoals Brussels Airlines, waren tegen en spanden zelfs een kort geding aan.
Brussels Airport gaat tegen 2015 wel een nieuwe pier 'A West' bouwen, een verlenging van pier A. Hoeveel gates die zal krijgen, is nog niet duidelijk. Er komt ook een nieuw verbindingsgebouw tussen het gebouw waar de incheckbalies zijn en pier A. De bedoeling is dat reizigers zo niet meer door de lange tunnel en langs de roltrappen moeten.
In totaal gaat het om een investering van 460 miljoen euro. Met deze ingrepen wil Brussels Airport de concurrentie kunnen aangaan met de luchthaven van Charleroi die wel een duidelijk lagekostenprofiel heeft.
'Meer vluchten, meer geluid'
De actiegroep Sterrebeek 2000 reageert sceptisch op het nieuws dat er toch geen lagekostenterminal komt. "De bouw van de nieuwe pier baart ons zorgen," zegt Luc Callewaerts van Sterrebeek 2000. "Die komt er om de capaciteit te verhogen. Meer vluchten zorgen voor extra geluidshinder."
De Belgische Unie tegen Vliegtuiglawaai (BUTV) is ook niet opgezet met de nieuwe plannen voor de luchthaven. De unie beschuldigt ontslagnemend staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) ervan dat hij "tegen elke prijs" voordelige tarieven wil uitwerken voor lagekostenmaatschappijen. De BUTV vreest dat de komst van die maatschappijen voor veel meer "heel vroege en heel late" vluchten zal zorgen.
Lees meer over: Samenleving , Economie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.